K√łrepraksis: professionelle tips til motorcykelbegyndere

Fahrtipps aus der Praxis

Du har best√•et k√łrepr√łven? Tillykke!

Men det betyder dog ikke, at du nu er f√¶rdig med din "uddannelse". For selv den bedste k√łreskole kan ikke l√¶re dig alt, som en god motorcykelf√łrer har brug for. Her finder du nogle praktiske tips, som selv professionelle k√łrer b√łr kigge regelm√¶ssigt p√•.

Fahrtipps - Die Motorradanfänger

Overdriv ikke i starten

At k√łre p√• motorcykel kr√¶ver meget af hjernen og musklerne: uafbrudt koncentration, hurtige beslutninger, uvante bev√¶gelser og kr√¶fter. Der er ikke noget at sige til at nybegyndere hurtigt bliver tr√¶tte. Alts√•: doser k√łrslerne bevidst forsigtigt, tag ofte en pause og hold √łje med dig selv. Erfarne bikers ser p√• de sm√• k√łre- eller betjeningsfejl, at koncentrationen falder. G√łr ogs√• s√•dan: har du glemt blinklyset eller at skifte gear? Er et sving k√łrt for sn√¶vert eller hurtigt? Har du overset et trafikskilt? Planl√¶g dine ture i starten ikke l√¶ngere end 2‚Äď3 timer plus pauser.

Hellere ordentligt end hurtigt

Det er selvf√łlgeligt sjovt at teste din motors evner. Men at give gas ofte medf√łrer lige s√• h√•rde opbremsninger. Et konstant hektisk skifte er for meget for nybegynderen, det hindrer en god rytme samt ordentlig k√łrsel. Dette endnu mere, hvis str√¶kningen er kr√¶vende. Pr√łv i stedet at k√łre j√¶vnt, kig hele tiden fremefter og t√¶nk fremadrettet! Husk: en ordentlig k√łrsel p√• landeveje er ikke kun mere sikkert og afslappet, men i sidste ende ogs√• hurtigt.

S√łrg for rutine

Mange reaktions- og bev√¶gelsesforl√łb gentager sig ofte, n√•r du er p√• tur med motorcyklen. Husk p√• disse rutiner, s√• de sker automatisk efter behov. Det har den store fordel, at du kan reagere hurtigere og forbliver koncentreret i den aktuelle situation. √ėv dig eventuelt hvor du bor. Et omr√•de, hvor du tit og gerne k√łrer, altid i den samme retning. K√łr denne str√¶kning helt bevidst, l√¶r ethvert sving udenad, indtil du har fundet den perfekte stil. Du kan s√• med tiden indbygge bremse- og undvigelsesman√łvrer.

Lær vejen at kende

Det s√¶rlige ved motorcykelturene er at opdage nye str√¶kninger og unders√łge ukendte omr√•der. Men det indeb√¶rer altid ogs√• en vis fare, fordi man ikke altid kan se, hvor sn√¶ver det n√¶ste sving er eller hvordan vejen er. Landeveje, is√¶r mindre sideveje, f√łlger som regel landskabet. Kig derfor ikke kun p√• vejen, men ogs√• landskabet omkring dig. H√¶kke, tr√¶er, str√łmkabler, b√¶kke, alt sammen giver dig ideer om, hvordan vejens videre forl√łb er. Som sagt: ideer, ingen beviser.

Fahrtipps - Fahren in der Gruppe

Absolut intet hastværk

Nybegynderen kan l√¶re utroligt meget af at k√łre med andre. Gruppeture kan dog ogs√• blive for hektiske, hvis de andre enten brokker sig over den langsomme nybegynder eller hvad der ofte sker, nybegynderen s√¶tter sig selv under pres, da denne er bange for at √łdel√¶gge turen for de andre. Her hj√¶lper det kun p√• forh√•nd at aftale, at gruppen langsomt √łger tempoet. Og du bliver ganske enkelt n√łd til acceptere din begynderstatus. De andre har jo ogs√• v√¶re nybegyndere en gang. Alts√•: s√• hvis de andre brokker sig, er ikke din hastighed forkert, men gruppen er forkert!

Fahrtipps - Motorradfahren im Regen

Regn er ikke slemt, s√• l√¶nge k√łrestilen er tilpasset.

K√łretur, n√•r det er v√•dt

Det sker jo som bekendt ofte, at det regner i Mellemeuropa. Dette giver ogs√• en god mulighed for at √łve omgangen med v√•de veje. Bortset fra hindret udsyn har vand f√łrst og fremmest den ubehagelige egenskab, at den minimerer friktionen p√• k√łrebanens overflade. Med andre ord: d√¶kkenes vejgreb minimeres. Resultatet: ved k√łrsel i sving kan den skr√• stilling blive mindre og du skal regne med l√¶ngere opbremsninger.

 

Men: moderne tursport- og vej-endurod√¶k har p√• v√•de veje et godt grebsniveau, som de fleste nybegyndere n√¶sten ikke bruger selv i t√łrt vejr. S√• lad dig ikke afskr√¶kke af en smule vand. K√łr bare noget langsommere end s√¶dvanligt, hold en st√łrre sikkerhedsafstand og undg√• hurtige bremse-, styre- og gasgrebsbev√¶gelser. V√¶r is√¶r forsigtigt p√• kloakd√¶ksler, markeringer p√• k√łrebanen og repareret asfalt, for disse steder kan v√¶re utroligt glatte. Is√¶r n√•r de er v√•de. K√łr helst omkring og forbi.

 

Og til sidst et tip om bremsning: v√•de bremseskiver reagerer forsinket p√• grebets tr√¶k, indtil bremsebel√¶gningen har "gnedet" skiven t√łr. Derfor er en fremadrettet k√łrsel utrolig vigtigt i regnvejr. Effekten formindskes, hvis du af og til tr√¶kker let i bremsegrebet, s√• vandlaget t√łrres af.

To på en motorcykel

To p√• en motorcykel, det kan v√¶re rigtigt sjovt. Selvf√łlgelig kun hvis man kender hinanden godt og motorcyklen har nok plads til den ekstra person. Men: s√• l√¶nge du er besk√¶ftiget nok med dig selv, dit k√łret√łj og trafikken, b√łr du undg√• ekstra belastning. Og med belastning menes der ikke s√• megen v√¶gten fra den anden person men mere den n√łdvendige opm√¶rksomhed og ansvaret.

 

F√łrst n√•r du har k√łrt nogen tid alene p√• din motorcykel, b√łr du pr√łve at se hvordan en passager √¶ndrer k√łrestilen: k√łret√łjet virker langsommere, styringen kr√¶ver flere kr√¶fter, bremse- og overhalingsstr√¶kninger bliver betydeligt l√¶ngere p√• mindre kraftige motorcykler. Det betyder intet, men kr√¶ver tilv√¶nning og en bevidst tilpasning af din k√łrestil. Derfor f√•r du her et par regler til dig selv og din passager:

Fahrtipps- Fahren mit Sozius

Grundlæggende regler for en tur med passager

For f√łreren:

  • K√łr roligt, skift roligt gear, brems tidligt op, undvig huller i vejen.
  • Undg√• hektiske eller risikable man√łvrer.
  • Husk p√•, at bremse- og overhalingsstr√¶kninger med en passager varer betydeligt l√¶ngere.
  • Kraftig acceleration, h√łj hastighed og en dyb skr√• stilling kun efter aftale og indforst√•else med passageren.
  • Summa summarum: k√łr s√•dan, som du selv ville have det som passager.

Til passageren:

  • Hold godt fast, helst om f√łrerens talje.
  • St√łt dig p√• tanken under opbremsninger eller med en h√•nd bagp√• p√• b√łjlen (hvis monteret).
  • Hold kroppens sp√¶nding, sid lige op, men ikke forkrampet.
  • Kig med og t√¶nk med. S√• er du klar til sving og opbremsninger og kan hj√¶lpe f√łreren.
  • Kig i sving over den skulder p√• f√łreren, der er inden i svinget.
  • Hold kropskontakt med f√łreren, men hold ham ikke fast.
  • Sid altid p√• linje med f√łreren.
  • L√¶n dig aldrig udefter mod den skr√• stilling.
  • Lad f√łdderne blive p√• fodhvilerne, ogs√• i stoppepauser.

Sicherheits- und Kurventraining

Sikkerhedstræning: hav det sjovere på motorcyklen

Din egen k√łrsel kan forbedres p√• bedste m√•de med en sikkerhedstr√¶ning. En dag i det afsp√¶rrede tr√¶ningsomr√•de er utroligt l√¶rerigt og er endda ogs√• rigtigt sjovt.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar