Nem fort√łjning af motorcyklen til transport

Uanset, hvilket transportmiddel du overlader din elskede MC til, s√• er det klart, at den skal sikres godt - p√• samme m√•de som alle andre former for last. Her g√¶lder det p√• den ene side om at fastg√łre maskinen 100 % sikkert. Og p√• den anden side om at s√łrge for, at ingen af motorcyklens dele bliver ridsede, b√łjede eller p√• anden m√•de beskadigede. Her kan du se, hvordan du kan fastsp√¶nde din MC korrekt.

Schritt 1: Auffahrt √ľber die Rampe

1.
Opk√łrsel p√• rampen


I stedet for selv at skubbe v√¶gten op, kan du lade motoren g√łre arbejdet:

Med f√łlsom justering af koblingen i f√łrste gear k√łrer den n√¶sten op af sig selv. En omvendt √łlkasse eller lignende kan v√¶re en god hj√¶lp for 
dig som trappetrin.

Schritt 2: Vorderrad abst√ľtzen

2.
Afst√łtning af forhjul


S√łrg under alle omst√¶ndigheder for, at forhjulet er st√łttet stabilt fremefter. Det kan v√¶re endev√¶ggen i en transporter eller den U-formede st√•lb√łjle p√• en anh√¶nger.

Forhjulsstandere er sikre og praktiske og fikserer også motorcyklen lodret. Anbring derefter de forreste spænderemme.

Schritt 3: Handbremse fixieren

3.
Fiksering af bremse


Står maskinen i position på lastfladen, fikserer du nu håndbremsen med en kraftig elastik, en kabelbinder eller mest elegant med en bremsegrebsklemme. Så kan motorcyklen ikke komme til at rulle under fastspændingen.

Schritt 4: Zurrgurte justieren

4.
Justering af spænderemme


S√łrg under stramningen af remmene for, at motorcyklen st√•r s√• lodret som muligt. Det bedste er at stramme skiftevis i venstre og h√łjre side. 
S√• tr√¶kker du motorcyklen halvvejs ned i fjederbev√¶gelsen. Til sidst m√• maskinen ikke l√¶ngere kunne bev√¶ge sig. Du kan roligt pr√łve det af ved at ruske i styret.

Schritt 5: Lack und Chrom sch√ľtzen

5.
Beskyttelse af lak og krom


I nogle tilf√¶lde kan det ikke undg√•s, at en sp√¶nderem ligger p√• f.eks. k√•ben eller udst√łdningen. For at remmen ikke skal √łdel√¶gge de smukke overflader, b√łr du polstre s√•danne steder grundigt. Et gammelt k√łkkenh√•ndkl√¶de 
eller et stykke skumgummi er effektive midler 
mod slibeskader.

Schritt 6: Zurrgurte fixieren

6.
Fiksering af spænderemme


Husk ogs√• til sidst at fiksere de l√łse ender af sp√¶nderemmene. Det g√¶lder ikke mindst ved transport p√• √•bne anh√¶ngere. I fartvinden bliver l√łse remme automatisk til piske, der kan √łdel√¶gge MC'en eller genere andre medtrafikanter.

Fastspændingspunkter på motorcyklen

For at motorcyklen kan st√• lige, skal den sp√¶ndes s√• symmetrisk som muligt mod venstre og h√łjre. Det vil sige, at to remme tr√¶kker maskinen henholdsvis frem og bagud. Der m√• naturligvis kun anvendes stabile dele som holdepunkter for remmene, som kan holde til tr√¶kkr√¶fterne.

Verzurrpunkte f√ľr den Motorrad Transport
Bubble Icon Gr√ľn

Dele på stellet egner sig bedst eller stabile påbygninger som fodhvilere eller forrest den nederste del af gaffelbroen.

Bubble Icon Gelb

Hvis gaffelbroen ikke er tilg√¶ngelig p√• grund af k√•ben, er styret ogs√• et muligt fastg√łringspunkt. Men s√• skal det v√¶re s√• t√¶t p√• forgaflen som muligt, for jo l√¶ngere ude remmen s√¶ttes p√•, jo lettere kan styret b√łje sig. H√•ndtagene til medpassageren er ogs√• et stabilt fastsp√¶ndingspunkt.

Bubble Icon Rot

Jo bredere styret er, jo st√łrre fare er der for, at det ikke kan holde til tr√¶kket fra remmene. Her er det klassiske 22 mm format endnu mere f√łlsomt end konificerede styr med 28 mm i diameter. F√łlgende g√•r slet ikke: Remme p√• blinklys, udst√łdningsmanifolder og andre "bl√łde dele".

Gurtkontrolle

Tip: Kontrol af remmene

P√• samme m√•de som lak og krom har sp√¶nderemmene ogs√• brug for beskyttelse mod skarpkantede motorcykeldele. Husk altid, at der ruskes i motorcykel og remme hele vejen til din destination. Brug p√• l√¶ngere transportture tanknings- eller kaffepauserne til at kontrollere fastsp√¶ndingen af maskinen og til at sp√¶nde remmene efter, hvis det er n√łdvendigt.

Tip: Rem

For at v√¶re sikker p√• at have en fuldvoksen motorcykel under kontrol hele tiden, skal sp√¶nderemmene kunne holde til noget. Hold altid √łje med den bl√• etiket, n√•r du v√¶lger remme. Her finder du oplysninger om tr√¶kstyrke (LC = Lashing Capacity). Til lettere maskiner under 200 kg er remme med LC = 175 daN ved direkte tr√¶k nok. Med LC = 500 daN er tykke maskiner som Honda Goldwing ogs√• sikret passende. Er du i tvivl, er det bedre at tage et nummer st√łrre/kraftigere. Prisforskellen b√łr v√¶re den ekstra sikkerhed v√¶rd.

Tip: Ekstra remstropper g√łr det lettere at anbringe remme med S-kroge.

Transport Zurrgurt
Transport Zurrgurt
Tip: Ramper

Den f√łrste forhindring under transporten er h√łjdeforskellen til transportplatformen. Derfor f√•r du brug for en rampe. Jo st√łrre h√łjdeforskellen er, jo l√¶ngere skal rampen v√¶re. Det ideelle er buede ramper, der forhindrer motorcyklen i at s√¶tte sig fast p√• overgangen til lastfladen.

Transport Auffahrrampe
Transport Auffahrrampe
Tip: Forhjulsstandere

Et fantastisk hjælpemiddel ved læsning og fastspænding er forhjulsstanderne fra Rothewald og Acebikes. De holder forhjulet således, at det uden yderligere hjælp står lodret.

Transport Vorderradständer
Transport Vorderradständer
TyreFix: Komfortabelt alternativ til korte strækninger

"TyreFix hedder systemet, hvor det i stedet for hele motorcyklen kun er d√¶kkene, der trykkes fast p√• lastfladen. I princippet egner TyreFix sig til alle d√¶kst√łrrelser foran og bag.

Beskyttelsesplader g√łr derimod anbringelsen p√• forhjulet b√łvlet. P√• dette system skal remmene ogs√• strammes s√• h√•rdt som muligt".

Transportsicherung und Verzurrschiene
Transportsicherung und Verzurrschiene

Spænderemme, ramper og mere

Alt omkring emnet MC-transport


SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar