Viden om motorcykeld√¶k 

Da d√¶kkene er den vigtigste snitflade mellem motorcyklen og vejen, afh√¶nger det sjove ved turen samt sikkerheden heraf. 

Wissenswertes √ľber Reifen

D√¶kkene er ansvarlige for, hvordan motorcyklen "f√łles". Og motorcyklens standardd√¶k er ikke altid lige de bedste. Hvilke alternativer der kan bruges, kan du se p√• de store d√¶kproducenters internetsider under stikordet "d√¶kfrigivelser" eller hos d√¶kspecialister s√•som daekekspert.dk. Testrapporter fra fagpressen leverer ogs√• vigtige oplysninger.

Men v√¶r modig og pr√łv bare et andet par d√¶k. For enhver motorcykelf√łrer har sine egne pr√¶ferencer og kvaliteten er faktisk den samme for alle store d√¶km√¶rker. Kun ved billige tilbud fra mere ukendte m√¶rker b√łr man passe meget p√•. D√¶kkene er det sidste sted p√• motorcyklen, hvor du b√łr spare.



De vigtigste dæktyper

D√¶ktilbuddet i dag er s√• mangfoldigt som motorcyklerne og som motorcykelf√łrernes krav. Specialisering er det magiske ord. Den f√łlgende lille typevejledning kan derfor kun give et overordnet overblik. Overgangene mellem de enkelte kategorier er flydende.

Reifen - Allrounder
Allrounder uden lige: tursportsd√¶k 

Denne d√¶kkategori er en af de st√łrste udfordringer for udviklingsafdelingerne, for kundernes krav er meget h√łje og absolut ikke ensartede. Men producenterne klarer faktisk bedre og bedre disse krav: grip-niveauet i de aktuelle tursportsd√¶k er s√• godt som s√¶rlige sportsd√¶k var for 10-15 √•r siden. K√łreegenskaber og h√¶ftning p√• v√•de vejbaner g√łr lange ferieture til en leg uanset vejret.

Reifen - Touring
Det helt rigtige for "de store kv√¶rne": tur-/cruiserd√¶k 

Ved d√¶kkene til tunge cruiser og tourer af typen Honda Gold Wing er det maksimale grip i skr√• stillinger mindre vigtig. Her er egenskaber s√•som stabilitet, b√¶reevne og k√łreegenskaber vigtigere. Og derfor f√•s til denne kategori ogs√• de meget brede baghjulsd√¶k til custom bikes.

Reifen - Sport
Til et liv ved grænserne: sport- og racerdæk

Her er faktisk maksimal vedh√¶ftning og optimale k√łretider det vigtigste. Sportsd√¶kkenes mere spidse kontur s√łrger d√¶kkenes store b√¶reflade i meget skr√• stillinger, hvilket er vigtigt n√•r farten s√¶ttes op i kurverne. Dertil passer bl√łdere gummiblandinger, som p√• den ene side s√łrger for maksimalt grip, p√• den anden side dog ogs√• slides hurtigere. Mange sportsd√¶k h√¶fter f√łrst godt, n√•r de bliver varme.

Sport- und Rennreifen

Endnu mere ekstremt er fuldblods racerd√¶k: ingen profil, lav brugstid og d√•rlig grip ved kulde begr√¶nser brugen til racerbanen. Her i mellem f√•s d√¶ktyper f.eks. tr√¶ningsl√łb, som m√• bruges i trafikken, men hvis ydelsesprofil dog mere er fokuseret til brug p√• racerbaner.

Reifen - Reisen
SUV'er blandt dækkene: (rejse-)Endurodæk

Denne type d√¶k er udviklet specielt til store Enduroer s√•som R 1200 GS. Det drejer sig her faktisk om tursportsd√¶k med mere eller mindre grov profil. Endurod√¶kkene er alsidige og effektive. I hvert fald p√• asfalt og faste markveje. √ėnsker du mere, skal du bruge de groft profilerede d√¶k, s√• du kan klare selv v√•de marker og sandpister uden at v√¶re bange. Men naturligvis med mindre performance p√• vejene.

  1. Vejdæk der kan bruges på markveje
  2. Blanding til grovere undergrund
  3. Terrændæk der kan bruges på asfalt

1

Offroad
‚Ė¨ ‚Ė¨ 
Vej
‚Ė¨ ‚Ė¨ ‚Ė¨ ‚Ė¨ 


2

Offroad
‚Ė¨ ‚Ė¨ ‚Ė¨
Vej
‚Ė¨ ‚Ė¨ 


3

Offroad
‚Ė¨ ‚Ė¨ ‚Ė¨ ‚Ė¨ 
Vej
‚Ė¨ ‚Ė¨

Reifen - Gelände
Når det bliver rigtigt beskidt: terrændæk

Sand, slam og grus er disse d√¶ks foretrukne arbejdsbetingelser. De dybe profiler griber optimalt ned i undergrunden og s√łrger for fremdrift. Trial-, cross- og Endurof√łrere finder i denne kategori d√¶k med h√łjt specialiserede profiler til helt forskellige anvendelser. Terr√¶nd√¶k klarer alt, kun ikke asfalt s√• godt: her bliver k√łrslen mere uj√¶vn og usikker.

Reifen - Roller
De små fine: scooterdæk

Den st√łrste forskel mellem scooter- og motorcykeld√¶k er ogs√• den mest synlige: st√łrrelsen. Men de sm√• 10" p√• gamle scootere er faktisk ikke l√¶ngere s√• eftertragtede. 12-14" er i dag normale st√łrrelser. Og giver mere stabilitet, n√•r hastigheden s√¶ttes op. Opbygning, gummiblandinger og profiler p√• moderne scooterd√¶k ligner stores√łsterens d√¶k. Og ogs√• her f√•s der sportslige, ferie- og endda offroad-egnede d√¶k. Og der f√•s ogs√• en d√¶ktype, som n√¶sten ikke kan f√•s til gruppen af store d√¶k: vinterd√¶k med lamelprofil og gummiblandinger, som stadig har grip ved lave temperaturer.

Og for at alt passer: dækgodkendelse

I godkendelsesattesten del 1 (k√łret√łjets papirer) er de d√¶kst√łrrelser tilf√łjet, der er godkendt til motorcykler (se nedenfor). Ofte er ogs√• producenten og modellen for de originale d√¶k noteret der. √ėnsker du at bruge et andet fabrikat eller endda d√¶k med andre dimensioner, skal du p√• forh√•nd have indhentet informationer, om der er en overensstemmelsesattest eller godkendelse fra producenten. Denne b√łr kunne f√•s hos d√¶kforhandleren eller kan downloades fra d√¶kproducentens webside. En s√•dan overensstemmelsesattest er ikke kun god at have til politikontroller og T√úV-kontroll√łrer. Den beskytter ogs√• mod ubehagelige overraskelser inden for k√łreadf√¶rd, for en godkendelse udf√¶rdiges f√łrst, n√•r motorcykel- og d√¶kproducenten har foretaget udf√łrlige tests.


Tekster og markeringer på motorcykeldæk

Frisk din k√łreskoleviden op: der er masser af tal, tegn og bogstaver p√• motorcykeld√¶k. Kan du huske, hvad de betyder, s√• ved du alt om d√¶kkene.

Dæktype:

  1. 150 - bredde
  2. 70 - dæktværsnit
  3. R - konstruktion
  4. 18 - diameter
  5. M/C - motorcykeldæk
  6. 70H  - hastighed/belastningsindeks
  7. TL - tubeless (dvs. uden slange)

Service, kontrol og reparation af motorcykeldæk

Din motorcykeld√¶k har fortjent at blive passet og plejet. For i sidste ende afh√¶nger k√łregl√¶den meget af de runde dimser p√• motorcyklen, for slet ikke at tale om sikkerheden.

Alter des Reifens erkennen

Fastslå dækkets alder

Det er vigtigt at vide hvorn√•r et d√¶k er blevet produceret: jo √¶ldre et d√¶k er, desto mindre elastisk er det og dermed ogs√• evnen til at ""gribe"" i asfalten. Derfor kan du p√• siden af d√¶kket se et ovalt felt med et firecifret tal, dette er produktionsdatoen. Eksempel: tallet 1915 betyder ikke at d√¶kkene stammer fra F√łrste Verdenskrig. Der menes snarere den 19. kalenderuge i √•r 2015.

Kontrollér regelmæssigt lufttrykket

Selv 0,2 bar for lidt i d√¶kkene forv√¶rrer k√łreadf√¶rden betydeligt. Og p√• den anden side s√łrger et for h√łjt lufttryk (= mindre b√¶reflade) for et √łget slid og mindre grip. Derfor anbefaler alle d√¶kproducenter, at lufttrykket kontrolleres hver uge, helst med en pr√¶cis lufttrykm√•ler. Den korrekte v√¶rdi b√łr indstilles, n√•r d√¶kkene er kolde.

Lufttrykket for√łges nemlig 0,1-0,2 bar pga. opvarmning. Tag h√łjde for dette ved pauser p√• l√¶ngere ture!

Alter des Reifens erkennen

Mål profildybde

Loven foreskriver i Tyskland en minimums profildybde p√• 1,6 mm. Skift hellere d√¶k ved 2-3 mm, for selv "kantet" slidte d√¶k p√•virker maskinens k√łreegenskaber negativt. Dette l√¶gger du senest m√¶rke til, n√•r du har f√•et skiftet d√¶kkene. Hos Louis kan du f√• forskellige d√¶kprofilm√•lere, som hj√¶lper dig.

Visning af k√łreretning og slid

Da moderne d√¶k er optimeret til √©n k√łreretning, viser pilene p√• d√¶kkets side, om d√¶kkene er korrekt monteret. I alle d√¶kkets profilriller findes en lille forh√łjning, som viser slidbanens slidgr√¶nse.

H√łjden p√• denne s√•kaldte TWI (tread wear indicator) svarer dog IKKE til den foreskrevne minimums profildybde p√• 1,6 mm, som vi anbefaler.

Tilk√łring af nye d√¶k

Nye d√¶k kan v√¶re ret glatte. Dette ligger i det vokslignende lag p√• slidbanen. Indtil d√¶kkene er k√łrt til, kan der g√• op til 200 km.

Det vil sige: hurtige opbremsninger og accelerationer i starten b√łr undg√•s og k√łrsel i skr√• stillinger b√łr kun ske gradvist.

Notreparatur am Motorradreifen

N√łdreparation p√• motorcykeld√¶k

Principielt b√łr man kontrollere d√¶kkene for revner, fremmedlegemer og andre skader s√• ofte som muligt (f.eks. ved optankning eller kontrol af lufttryk). Og hvis du skulle punktere undervejs, s√• kan skaderne repareres provisorisk med et lappes√¶t. Men virkeligt kun provisorisk! Det lappede d√¶k b√łr man kun uds√¶tte for en k√łrsel til n√¶rmeste v√¶rksted.

D√¶ktilbeh√łr til turen og v√¶rkstedet

Montering, kontrol, reparation: Louis har det passende tilbeh√łr til alle arbejder ved d√¶kket.


Diagonal eller radial: motorcykeldækkets indre

Der er faktisk en helt del ingeni√łrarbejde i de runde sorte dimser. Ud over gummiblandingen og profilens udformning er det is√¶r det indre, der er afg√łrende for et d√¶ks karakter og k√łreegenskaber.

Diagonalreifen

Diagonale dæk

Navnet kommer af karkassens udformning, dvs. d√¶kkets skelet: for at give gummiet en stabil form st√łtter flere lag tr√•de d√¶kket og disse forl√łber netop diagonalt med k√łreretningen. Denne opbygning bruges efterh√•nden kun i terr√¶nd√¶k, hvor karkassens fleksibilitet er en fordel, n√•r d√¶kket skal tilpasse sig underlaget samt ved d√¶k til oldtimers. Ulemper i trafikken: d√¶kket udvides meget og varmes op ved h√łje hastigheder.

  1. Karkasselag i diagonal retning
  2. Slidbane med profil
  3. Fælge
  4. Vulstkerne
  5. Vulst
  6. Bæltelag
  7. Lufttæt afdækning
Radialreifen

Radialdæk

Radiald√¶ks karkasse er som regel udf√łrt med et eller to lag, hvor tr√•dlagene er placeret p√• tv√¶rs af k√łreretningen (dvs. radialt til hjulakslen). B√¶ltets tr√•de ovenover l√łber (som regel) parallelt med k√łreretningen. B√¶ltet s√łrger for, at d√¶kket forholder sig stabilt under kraftig rotation. De enkelte karkasselag s√łrger for mindre friktion og dermed ogs√• mindre varme i d√¶kket. Dette er meget vigtigt for moderne motorcyklers ydeevne.

  1. Karkasselag i radial retning
  2. Beskyttelsesbælte
  3. Slidbane med profil
  4. Fælge
  5. Vulstkerne
  6. Vulst
  7. Bæltelag
  8. Lufttæt afdækning
Reifenmischung

Moderne slidbaneudformninger på sport- og tursportsdæk forener tilsyneladende modstridende egenskaber takket være en gennemtænkt teknik.

B√¶ltet bruges ogs√• af nogle producenter for at f√• en h√łjere k√łreydelse i midten af slidbanen samt bedre hold i siderne ved skr√• stillinger. Andre producenter opn√•r den samme effekt med h√•rdere eller bl√łdere gummiblandinger.

  1. H√•rdere gummiblanding eller kraftigere b√¶ltesp√¶nding til h√łj k√łreydelse.
  2. Bl√łdere gummiblanding eller svagere b√¶ltesp√¶nding til bedre h√¶ftning i skr√• stillinger
SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar