Beskyttere: stødabsorberende zone for motorcykelførere
Beskyttere er de eneste stødabsorberende zoner, som beskytter motorcykelførere under en ulykke.
Ingen racerfører kører uden beskyttere. Og det burde i hvert fald også gælde for nybegyndere. Derfor kræves der mindst et basalt beskytterudstyr til køreprøven:
- Jakken skal have beskyttere på skulder og albue, bukserne i det mindste på knæene. Anbefales kan også beskyttere til hoften og fås som tillægsudstyr til mange bukser.
- En rygbeskytter er ligeledes foreskrevet til køreprøven. Denne sidder enten i en lomme i jakkens for eller på kroppen under jakken.
- Beskyttere, der lægges i lommer i tøjet, er billige og nemme at bruge, men er meget kortere end rygsøjlen, som jo faktisk skal beskyttes.
- Separate rygbeskyttere er længere i formen og beskytter fra nakken til halebenet. Og de forskubber sig heller ikke meget, hvis uheldet skulle indtræffe.
Vigtigt: styrtpolstring må kun anføres som beskyttere, hvis de er testet og godkendt iht. normen EN 1621-1 (for ledbeskyttere) eller iht. EN 1621-2 (for rygbeskyttere).
Alternativet til indbyggede beskyttere: beskytterskjorte, der kan bæres under jakken.
Loven giver os motorcykelførere næsten ubegrænset frihed til at bestemme, hvordan vi beskytter os mod kulde, fugt og eventuelle følger fra ulykker. Kun paragraf 21a i den tyske trafiklov ("Straßenverkehrsordnung") foreskriver, at vi "skal bruge en egnet beskyttende hjelm under kørslen".
Noget andet er situationen under den praktiske køreprøve. Her gælder, hvad der står i tillæg 7 til den tyske kørekortsforordning ("Fahrerlaubnisverordnung"): "Ved prøver af klasse A, A1, A2 og AM skal eleven bruge egnet beskyttelsestøj, bestående af en passende hjelm, handsker, tætsiddende MC-jakke, rygbeskytter (hvis ikke indbygget i MC-jakken), MC-bukser og -støvler med tilstrækkelig ankelbeskyttelse".