K√łb af brugt motorcykel: tips og checkliste

Markedet for brugte motorcykler er stort og af og til temmelig uoverskueligt. Og ikke ethvert tilbud holder, hvad s√¶lgeren lover. Her f√•r du at vide, hvad du skal tage h√łjde for, n√•r du k√łber en brugt motorcykel.

Det beh√łver ikke altid at v√¶re et nyt k√łret√łj. √ėnsker du at spare penge, s√• er disse r√•d guld v√¶rd:

  1. Kontroll√©r altid i ro og mag. K√łb f√łrst, hvis du virkeligt er blevet overbevist. Der vil v√¶re mange andre lejligheder, hvis en anden k√łber var hurtigere! 

    Is√¶r ved √¶ldre bikes er det vigtigt at kontrollere omhyggeligt, hvad du f√•r for pengene. Og om dine tekniske evner er nok til at udf√łre n√łdvendige arbejder, ellers kan det hurtigt blive dyrt... V√¶r p√• forh√•nd helt sikker p√•, hvad du leder efter: "kun noget til at k√łre p√•", "god brugt tilstand", "s√¶rligt udstyr", "perfekt original tilstand", dit "dr√łmmek√łret√łj i ombygning" eller "grundlag" for din egen ombygning eller restaurering.
     
  2. Overvej under alle omst√¶ndigheder, hvilke reparationer der ubetinget skal udf√łres p√• k√łret√łjet og hvor h√łje udgifterne til √¶ndringer kan v√¶re. 

    En bike, som b√•de optisk og teknisk er "nogenlunde" i orden, er helt sikkert intet godt k√łb for et "dr√łmmek√łret√łj i ombygning". Her b√łr enten en virkeligt overbevisende teknik eller perfekt optik passe. Eller du b√łr p√• forh√•nd unders√łge, om tilbuddet passer og en komplet ombygning derfor kan "betale sig". Men pas p√•... N√¶sten enhver ny opbygning bliver dyrere end planlagt. Hyppigt ville et "f√¶rdigt projekt" n√¶sten v√¶re billigere p√• trods af den betydelige prisforskel...
     
  3. Ogs√• selv om du kun leder efter dele til et projekt, s√• er det altid en fordel at tage en pr√łvetur f√łr du k√łber. Ikke alle mangler kan fastsl√•s n√•r maskinen st√•r stille (f.eks. et d√•rligt hakkende gear, b√łjede bremseskiver med flydende oph√¶ngning, en ramme, som af uforklarlige √•rsager h√¶lder til siden ved h√łje hastigheder etc.).
     
  4. Kontroll√©r derfor ogs√•, om beviset for ejerretten er i orden, rammens - eller motorens numre er √¶gte, om der er udf√łrt svejsninger p√• chassiset, som ikke er registreret eller ikke godkendt af en sagkyndig. Om der er ombygningsdele med godkendelse eller som kan klare en individuel godkendelse gennem T√úV, etc., etc...
     
  5. Uanset om typen af k√łret√łjet: Fastl√¶g dine forventninger, f√łr du ser p√• et k√łret√łj og tag helst om sagkyndig ledsager med, for to par √łjne ser bedre end et par!
     
  6. Priserne p√• det tyske marked findes for eksempel altid i den seneste udgave af f.eks. "Schwacke-Liste Zweirad" for modeller med en alder op til 10 √•r. √Üldre bikes er liebhaver-dele og her m√• det normale prisniveau selv i fagbladene afvejes. Vores checkliste kan hj√¶lpe dig til at finde mangler p√• det tilbudte k√łret√łj. Listen kan bruges som grundlag for en afsluttende kalkulation.
     
  7. Selvom MC'er, der handles privat, som regel er billigere i anskaffelse, b√łr f√łrst og fremmest interesserede med ringe teknisk kendskab alternativt pr√łve at unders√łge tilbud fra forhandlere. Her kan blind tillid ikke anbefales - medmindre forhandleren giver garanti p√• det brugte k√łret√łj, for s√• er du i det mindste som udgangspunkt sikret mod senere, ubehagelige "overraskelser".
     
  8. Men selvf√łlgelig g√¶lder: Tag altid en l√¶ngere pr√łvetur!
Gebrauchtkauf - Die Checkliste

Her kan du downloade den omfattende checkliste og en skabelon p√• en k√łbsaftale. Checklisten kan hj√¶lpe dig til at finde mangler p√• det tilbudte k√łret√łj og nedf√¶lde disse. Den kan bruges som grundlag for en afsluttende kalkulation:


iconCheckliste til k√łb af brugt motorcykeliconK√łbsaftale
KFZ-Zulassung - Papiere

Registrering: motorcyklen skal registreres eller omregistreres

F√• registreret din egne motorcykel for f√łrste gang? Det er ikke sv√¶rt! Alt hvad du skal bruge til registreringen samt flere nyttige tips finder du her.

Læs mere
Louis Schraubertipp - Tipps f√ľr die Hauptuntersuchung

Tips til eftersyn

Motorcyklen skal i Tyskland til eftersyn hvert andet √•r. Hvordan man undg√•r problemer ved √¶ndringer p√• motorcyklen og hvilke paragrafer i den tyske f√¶rdselslov (StVZO), der er vigtige for hvilke komponenter, ses af Louis' g√łr det selv-tips "T√úV".

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar