Hjelmkøb: sådan finder du den rigtige motorcykelhjelm
Det vigtigste når der skal vælges en hjelm er den rigtige pasform!
Selv det flotteste design bliver underordnet, hvis hjelmen trykker eller sidder for løst. Så hvis hjelmen skal være en tro ledsager de næste mange år, bør du bære den mindst et kvarter, før du køber den. Tag dig også tid til at sætte dig ind i visirets funktion og hageremmen. Vigtigt: hjelmen må ikke kunne trækkes af, når hageremmen er lukket. I alle Louis filialer har du mulighed for at tage den ønskede hjelm med hjem til en prøvetur (op til 24 timer).
Bruger du briller? Så tag dem med, når der skal købes en ny hjelm. For hvad nytter den mest komfortable hjelm, hvis brillestellet ikke passer ind mellem hoved og polstring.
Og endnu et vigtigt tip: beskyt dine ører! Hver hjelm forårsager mere eller mindre kraftig vindstøj. Det giver føreren ekstra stress og kan på lang sigt medføre høreskader. En ideel beskyttelse giver ørepropper, som er fremstillet særskilt til motorcykelførere, som f.eks. Motosafe-serien fra Alpine. Og dine længere ture bliver mere afslappede og du bliver ikke så hurtig træt.
Ud over pasformen er også selve brugen vigtig ved valget af hovedbeskyttelsen. Her finder du en opstilling over de mest vigtige hjelmformer:
Den mest brugte hjelmform. Hagebøjlen sørger for maksimal beskyttelse af hovedet. Den aerodynamiske form gør hjelmen egnet til høje hastigheder. Den kan bruges både dagligt til turen på arbejdet samt til turen på racerbanen.
En variant af integralhjelmen. Den er nemmere at sætte på og har som regel et indbygget solvisir. Den vejer lidt mere pga. klapmekanismen. Anvendelse: alt undtagen terræn og racerbane. Især vellidt til turkørere.
Til sveddrivende aktion i terrænet. Crosshjelme har intet visir, da dette kun ville dugge til. Hagebøjlen er trukket frem. En stor skærm beskytter mod stenslag og sprøjt fra slam. Vigtigt i terræn: en relativ lav vægt og god ventilering. Men aerodynamikken er mere dårlig, og beskyttelsesbriller skal købes særskilt.
En blanding af integral- og crosshjelm, dimensioneret til brugere af store rejse-enduroer. Klapvisiret gør hjelmen egnet til ture i dårligt vejr samt til lange ture, skærm og hagedel er dog også brugbare på grusveje.
Åben hjelm uden hagebøjle. Det er klart, at en åben hjelm aldrig har samme stabilitet og sikkerhed, som en integralhjelm. Men de åbne hjelme er derimod mere lette og luftige ved høje temperaturer. De er kun betinget egnet til høje hastigheder.
Du skal helst ikke møde op til køreprøven med en sådan hjelm. En Braincap ser sikkert godt ud, er dejlig luftig på varme dage, men overholder ikke kriterierne i sikkerhedsnormen ECE-22.
Sådan finder du den perfekte hjelm
Louis-hjelmrådgiveren fører dig med nogle få spørgsmål til dit individuelle udvalg af hjelme, der passer til dine krav.
Og hvilken hjelm overholder så kravene til trafikloven?
Det er nemt: enhver hjelm, der er testet iht. den aktuelt gældende norm ECE-22/05 og har en tilsvarende etiket i f.eks. inderforet eller hageremmen.
Loven giver os motorcykelførere næsten ubegrænset frihed til at bestemme, hvordan vi beskytter os mod kulde, fugt og eventuelle følger fra ulykker. Kun paragraf 21a i den tyske trafiklov ("Straßenverkehrsordnung") foreskriver, at vi "skal bruge en egnet beskyttende hjelm under kørslen".
Noget andet er situationen under den praktiske køreprøve. Her gælder, hvad der står i tillæg 7 til den tyske kørekortsforordning ("Fahrerlaubnisverordnung"): "Ved prøver af klasse A, A1, A2 og AM skal eleven bruge egnet beskyttelsestøj, bestående af en passende hjelm, handsker, tætsiddende MC-jakke, rygbeskytter (hvis ikke indbygget i MC-jakken), MC-bukser og -støvler med tilstrækkelig ankelbeskyttelse".