Historien om virksomheden Louis

Louis' udvikling er ul√łseligt knyttet til motorcyklens unikke succeshistorie med sin udvikling fra fremdrifts- og transportmiddel til liebhaverk√łret√łj og fritidsudstyr.

Louis stellt sich vor ‚ÄstDas Jubil√§um von Louis

80 √•r med Louis ...

Detlev Louis udviklede i l√łbet af √•rtierne det lille motorcykel-reparationsv√¶rksted til at blive Europas st√łrste virksomhed for motorcykelt√łj og tilbeh√łr. Hans faste tro p√• motorcyklens store potentiale gjorde, at han blev ved. Ogs√• p√• tidspunkter, hvor mange andre m√•ske syntes, at andre veje s√• mere l√łnsomme og enklere ud. Denne fremsynethed og hans iderigdom, hans m√•deholdende adf√¶rd og hans p√•lidelighed som handelspartner er bare nogle af de egenskaber, der skabte hans succes.

Vores virksomhed har nu eksisteret i 80 √•r. Der gemmer sig alts√• rigtig meget tradition hos Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH. Men for at kunne udvikle sig fra et lille motorcykelv√¶rksted i Hamborg til et internationalt handelshus og Europas f√łrende, kr√¶ver det mere end bare tradition.

Vi f√łlger en permanent v√¶kststrategi. Et n√łje udt√¶nkt varesortiment med et fantastisk forhold mellem pris og kvalitet, en ung og moderne organisation, et stadigv√¶k effektivt logistikcenter og godt uddannede, engagerede medarbejdere er de b√¶rende s√łjler i vores succes.


Anfänge und Visionen 1938-1949
1938-1949 ‚ÄstAnf√§nge und Visionen

Opstart og visioner

Handlekraft, mærker og motorsport

Efter urolighederne omkring verdens √łkonomisk krise skrider motoriseringen langsomt men sikkert frem i Europa i 30'erne: Sm√• motorcykler bliver overkommelige for personer med almindelig indkomst. De tohjulede oplever deres f√łrste opblomstring. Ogs√• motorcykelsporten tiltr√¶kker flere og flere kredse af befolkningen.

P√• denne tid vokser den motorcykelbegejstrede Detlev Louis op i Hamborg. Allerede som 18-√•rig har han en BMW R51 500 ccm og deltager i sine f√łrste l√łb p√• den. Her l√¶rer han Walter Lohmann at kende, der i 1938 √•bner en motorcykelforretning i Hamborg.

Der Schriftzug √ľber der Werkstatt von Lohmann & Louis

Efter krigens afslutning leder de motorcykelforretningen i Rosenstraße 10 sammen under navnet Lohmann & Louis, som Detlev Louis overtager i 1946 som eneindehaver.

Links im Bild: Das Gesch√§ft Lohmann & Louis in der Hamburger Rosenstra√üe. Rechts im Bild: Walter Lohmann und Detlev Louis 1947 in M√ľnchen.

Til venstre i billedet: Forretningen Lohmann & Louis i Rosenstra√üe i Hamborg. Til h√łjre i billedet: Walter Lohmann og Detlev Louis 1947 i M√ľnchen


"Wirtschaftswunder" og ekspansion - 1950-1959
1950-1959 ‚Äď Wirtschaftswunder und Expansion ‚Ķ

"Wirtschaftswunder" og ekspansion

Det f√łrste motorcykelboom

Efter grundl√¶ggelsen af Forbundsrepublikken Tyskland giver det √łkonomiske opsving i Tyskland - "Wirtschaftswunder" - befolkningen en voksende velstand. Mange kan nu endelig f√• opfyldt √łnsket om eget k√łret√łj, og motorcyklen oplever et √¶gte boom. Detlev Louis har virkelig ramt plet med sin lille virksomhed: Handlen med nye og brugte k√łret√łjer fra Heinkel og Adler florerer, og det samme g√¶lder importen af maskiner fra BSA og AJS Matchless.

Motorrad Marken
Motorrad vs. Auto: Kleinwagen wurden Ende der 50er Jahre zu bezahlbaren Massenfahrzeugen.

Motorcykel kontra bil

Sm√•biler blev i slutningen af 50'erne massek√łret√łjer, der var til at betale.

Die Geschäftsräume der Firma Louis 1955 in der Hamburger Grindelallee 53

Forretningslokaler

Forretningslokalerne hos firmaet Louis i 1955 i Grindelalle 53 i Hamborg.

 Archiv: Werbung der 50er Jahre

Reklame fra 50'erne

  1. Reklame for Castrol Olie
  2. Motorcykelboom takket være "Wirtschaftswunder": Heinkel 2-takts scooter

De glade tressere - 1960-1969
1960-1969 ‚ÄstDie ‚ÄěSwinging sixties¬†beginnen schwierig f√ľr die Motorradbranche

De glade tressere

Svære tider for motorcykelbranchen

Bilen afl√łser motorcyklen som massemotorisering, mange motorcykelproducenter m√• omstille sig. Nogle producerer kun motorcykler p√• 50 ccm eller g√•r over til helt andre erhvervsgrene. Andre lukker forretningen for bestandigt. Med de rigtige produkter styrer Detlev Louis sin virksomhed igennem de "d√•rlige" √•r med succes.


1961
Detlev Louis 1961 mit Sohn Stephan vor dem Ladengeschäft in der Rentzelstraße 7

Detlev Louis i 1961 med s√łnnen Stephan foran forretningen i Rentzelstra√üe 7

Rentzelstraße 7

I 60'erne og frem til starten af 70'erne repr√¶senteres samtlige japanske motorcykelproducenter af tyske import√łrer.


1968
Der erste Louis Katalog erschien 1968 mit immerhin schon 40 Seiten

Det f√łrste Louis-katalog kommer i 1968 med ikke mindre end 40 sider

Det f√łrste Louis-katalog

Detlev Louis reagerer hurtigt p√• tidens tegn: I 1964 udgiver han det f√łrste postordrekatalog og leverer til den stadigt voksende kundekreds pr. post.


1969
Die ersten Kawasakis werden von Detlev Louis importiert

Detlev Louis tror fortsat på motorcyklen

Og allerede i slutningen af årtiet vil det vise sig, at han havde ret i sin optimisme: Ungdommen opdager motorcyklen igen under påvirkning af rock and roll-, beat- og hippiekulturen Og de japanske producenter leverer de helt rigtige maskiner: Moderne, hurtige og driftssikre.

De f√łrste Kawasaki-motorcykler importeres af Detlev Louis

Louis importerer nu også engelske Barbour- og MKS-beklædning og overtager i 1969 hovedimporten af Kawasaki-motorcykler.

* Ungdommen opdager MC'en igen ‚Äď Nu handler det pludselig ikke l√¶ngere om motorcyklen som transportmiddel, men om frihed p√• to hjul.


Gyldne tider starter for motorcykelbranchen - 1970-1979
1970-1979 ‚Äď Goldene Jahre beginnen F√ľr die Motorradbranche

Gyldne tider starter for motorcykelbranchen

Medarbejdertal

I 1970 har virksomheden 10 medarbejdere, G√ľnther Albrecht indtr√¶der som medejer og bliver i 1977 direkt√łr nr. 2. Samme √•r flytter virksomheden til st√łrre forretningslokaler i Hamborg, S√ľderstr. 129. V√¶rksted, salg, reservedels- og postordrelager etableres p√• bygningens tre etager. Virksomheden f√łres nu som GmbH.

Heute besch√§ftigt Louis in Deutschland, √Ėsterreich und der Schweiz √ľber 1.800 Mitarbeiter, davon mehr als 160 Auszubildende

I dag besk√¶ftiger Louis over 1.900 medarbejdere i Tyskland, √ėstrig og Schweiz, heraf er mere end 160 under uddannelse.

Rentzelstraße 7 im Jahre 1972, seit einigen Jahren Deutschlands größtes Motorradgeschäft

Rentzelstra√üe 7 i 1972, har i et par √•r v√¶ret Tysklands st√łrste motorcykelforretning


1972

Fritid og livsstil

Det nye √•rti starter livligt og optimistisk. Voksende indt√¶gter giver en √łget eftersp√łrgsel p√• konsumvarer - en mere poppet, l√łs tids√•nd er glad for teknisk nyt√¶nkning af enhver art. Gyldne tider starter for motorcykelbranchen. Motorcyklen som fritidsudstyr bliver den helt store trend og bliver et vartegn for en gl√¶desorienteret livsstil.

Goldene Jahre beginnen F√ľr die Motorradbranche

Som tysk Kawasaki-import√łr har Detlev Louis √¶ren af at pr√¶sentere 900 Z1 for hele verden f√łrste gang p√• IFMA 1972.

Weltpremiere der Kawasaki 900 Z1 auf der IFMA 1972. Rechts im Bild: Detlev Louis und G√ľnther Albrecht

Weltpremiere der Kawasaki 900 Z1 auf der IFMA 1972. Rechts im Bild: DeVerdenspremiere p√• Kawasaki 900 Z1 p√• IFMA 1972. Til h√łjre i billedet: Detlev Louis og G√ľnther Albrechttlev Louis und G√ľnther Albrecht

Japanske producenter erobrer markederne

De fire japanske producenter Honda, Kawasaki, Yamaha og Suzuki erobrer verdens markeder og l√łbsbaner.

Kawasaki 900 Z1 ‚Äď von 0 auf 100 km/h in nur 4,2 Sekunden

Kawasaki 900 Z1 - fra 0 til 100 km/t på kun 4,2 sekunder

I 1972 har Kawasaki tydeligvis næsen fremme: 900 Z1 er nu den nye ledestjerne på motorcykelhimlen. Fra 0 til 100 km/t på kun 4,2 sekunder - Z1-900 er i lang tid "den hurtigste standardmotorcykel i verden".

Riesenandrang am Louis Messestand auf der IFMA 1972

K√¶mpetilstr√łmning p√• Louis' messestand p√• IFMA 1972

50 Jahre Kawasaki in Deutschland ‚ÄstKawasaki Z900 RS CAFE

Importforretning med bekl√¶dning og tilbeh√łr

Med motorcykelsalget stiger behovet for bekl√¶dning og tilbeh√łr ogs√•. Detlev Louis g√•r ogs√• ind i importforretningen p√• disse omr√•der.

0

1967 - Deal med Kawasaki; 1969 - Hovedimport; 1972 - IFMA verdenspremiere; 1996 - Forretning med k√łret√łjer indstillet; 1990 til i dag - Importforretning med bekl√¶dning og tilbeh√łr

Die Weltkarte

Louis bliver hovedimport√łr for Kawasaki

Kawasaki s√łger en enkelt salgspartner for Tyskland og bes√łger med en tremandsdelegation i slutningen af 1967 en af de st√łrste motorcykelforhandlere i Tyskland: Detlev Louis.

Die dreiköpfige Delegation von Kawasaki bei Detlev Louis

Tremandsdelegationen fra Kawasaki hos Detlev Louis


Hver filial er en oplevelse - 1980-1989

1980-1989 ‚ÄstEinkaufen bei Louis. Schnell, kompetent, freundlich ‚Äď und immer ein Erlebnis
Seit 1985 ist das Ladengesch√§ft in der Hamburger S√ľderstra√üe 83 mit 2400 m2, die gr√∂√üte aller Louis Filialen

Siden 1985 har forretningen i S√ľderstra√üe 83 i Hamborg med 2400 m2 v√¶ret den st√łrste af alle Louis-filialer.

Shopping hos Louis

Hurtigt, kompetent, venligt - og altid en oplevelse.

S√ľderstra√üe 83

Postordrekataloget er allerede vokset til 357 sider. Postordre- og filialforretningen har brug for st√łrre logistik-kapacitet. Derfor flyttes forretningen i Hamborg i 1985 til S√ľderstra√üe 83. Den store, toetagers motorcykelforretning med salg af bekl√¶dning, tilbeh√łr og k√łret√łjer p√• 2.400 m¬≤ er en sensation og bliver et mekka for motorcykelfagfolk fra hele Europa. I mellemtiden bruges der bred reklame i form af till√¶g i fagtidsskrifterne - med succes. Postordren vokser, over 400 pakker forlader dagligt virksomheden.

√úber 85 Gesch√§fte in Deutschland, √Ėsterreich, Schweiz und der Niederlande.

Forretninger og logistik

Sejrsgangen forts√¶tter uformindsket for motorcyklen. I samme stil vokser forretningen med tilbeh√łr og bekl√¶dning hos Louis. For at sikre n√¶rheden til kunderne, √•bner Louis i 1981 den f√łrste filial uden for Hamborg i Hannover. I slutningen af samme √•rti er der i alt 18 forretninger i hele Tyskland.

Store planer og nye medier - 1990-1999

1990-1999 ‚ÄstGrosse Pl√§ne und neue Medien

0

I 1990 trykker Louis postordrekataloget i et oplag på 120.000 eksemplarer. Nogle år senere sprænger oplaget milliongrænsen. Også omfanget og indholdet vokser parallelt med virksomhedsudviklingen.

Store planer og nye medier

Centrallager og administration

Det stigende antal nye filialer og produktsortimentet, der hele tiden forts√¶tter med at udvikle sig, gjorde det i 1989 n√łdvendigt at t√¶nke nyt. I f√łrste omgang satses der i motorcykelbranchen p√• automatisering og lagerteknik - Europas mest moderne logistikcenter for motorcykeltilbeh√łr og -bekl√¶dning er opst√•et.

1991

F√łrste byggeafsnit p√• 1.000 m¬≤ kontor- og 5.800 m¬≤ logistikareal (G1), (G2), (G3) tages i brug.

1994 - 1998 - 2007

Flere byggeafsnit (G4), (G5) tages i brug.

2010

Det hidtil st√łrste byggeforetagende var opf√łrelsen af et 10.000 m¬≤ stort palleh√łjlager (G6).

2015

Med k√łbet af et kontor- og lagerkompleks p√• en nabogrund (G7) det indtil videre seneste ekspansionsskridt. Dermed har Louis i dag over 50.000 m¬≤ til r√•dighed til administration, logistik og FunShop Allerm√∂he.

Forsendelse og logistik

Hver dag op til 450 europaller varer og 7.000 bestillinger til forsendelse

Hos Louis ankommer der dagligt flere lastbiler fulde af varer fra hele verden. Det tager kun 20 minutter at k√łre fra havnen. Og der leveres ogs√• hver dag til filialerne med op til 450 europaller fulde af varer. Desuden forlader op til ca. 7.000 bestillinger fra postordre/nethandel hver dag Louis' centrallager. For at kunne h√•ndtere den store vareoms√¶tning, har man hos Louis investeret i en topmoderne lagerh√•ndteringsteknik.
Dette afg√łrende skridt g√łr Louis i stand til at udlevere hver modtaget ordre i l√łbet af 24 timer. Postordre-/netbestillinger n√•r dermed inkl. postleveringstid som regel frem til kunderne blot 2 hverdage efter ordreafgivelsen - ofte endda allerede den f√łlgende dag! Levering til filialerne sker i l√łbet af natten og giver dermed det st√łrst mulige lager af varer p√• stedet. Denne h√łje standard har Louis kunnet opretholde siden midten af 1992 - alts√• i mere end 20 √•r.

Über 50.000 m2 Fläche. 400 Mitarbeiter. Zentrallager und Verwaltung

Areal st√łrre end 50.000 m¬≤. 400 medarbejdere. Centrallager og administration


1997
1997 wird Louis Marktf√ľhrer im Motorradzubeh√∂rhandel in Deutschland und h√§ngt die Konkurrenz deutlich ab ‚Äď bis heute kann Louis seine ‚ÄěPole-Position‚Äú erfolgreich halten.

Louis bliver f√łrende p√• markedet

P√• det genforenede tyske motorcykelmarked forts√¶tter udviklingen med at g√• opad. Filial- og postordre-/nethandel udvikler sig eksplosivt. Forretningen med bekl√¶dning og tilbeh√łr har for l√¶ngst overhalet salget af motorcykler. Louis tr√¶kker sig derfor som konsekvens i 1996 fra handlen med k√łret√łjer.

1997 geht der Louis OnlineShop an den Start und wird sofort zur meistbesuchten Motorrad-Website Deutschlands.

OnlineShop

I 1997 g√•r Louis' onlineshop i luften og bliver straks den mest bes√łgte motorcykelhjemmeside i Tyskland.

Louis-GIGAStore in Berlin

1998 sætter Louis' GIGAStore i Berlin nye standarder

Ogs√• p√• filialomr√•det har tingene √¶ndret sig. I 1998 s√¶tter den nye Louis GiGAStore i Berlin nye standarder - p√• mere end 1.700 m¬≤ √•bner en k√¶mpestor "verden fuld af oplevelser" med alt inden for motorcykler d√łrene for de bes√łgende. I hele Tyskland omdannes en lang r√¶kke Louis-filialer til st√łrre, mere rummelige, nyudformede "MEGASHOPS" og "GIGAStores". I 1999 driver Louis 47 butikker.


Kompetence, service, Europa - 2000-2017

Kompetence, service, Europa

Det 21. √•rhundrede betyder afslutningen p√• den konstante v√¶kst inden for motorcykelbranchen. Internetboblen og finanskrisen efterlader sine spor. Men hos Louis forts√¶tter v√¶ksten dog l√łbende - is√¶r fordi virksomheden rettidigt fastl√¶gger den fremtidige kurs.


2002
Louis Mitarbeiter vor der Filiale

Kompetence og kvalifikation til kundeservice

I 2002 grundl√¶gges Louis Akademiet i Hamborg, et dengang unikt uddannelsesinstitut til uddannelse af medarbejderne. Her m√łdes kolleger fra alle filialer, udveksler erfaringer, l√¶rer nye produkter at kende, opn√•r teknisk knowhow. Men de l√¶rer f√łrst og fremmest at v√¶re r√•dgivere, der v√¶kker begejstring hos kunderne med deres kompetence og lidenskab.


2010
Seit Sommer 2010 gibt es den kompletten Onlineshop auch in englischer Sprache. Aber das war nur der Anfang …

Onlineshoppen bliver international

Louis engagerer sig ogs√• mere og mere i det europ√¶iske udland. Onlineshoppen er i den forbindelse det vigtigste v√¶rkt√łj. Overskuelige og udf√łrligt afbildede varebeskrivelser, ofte endda i 3D-animation, filmunderst√łttede produktpr√¶sentationer, top-aktuelle tilbud, m√¶rkeshops i "Look and feel" for det enkelte label og naturligvis hurtige indl√¶sningstider g√łr bes√łget til en oplevelse for kunderne.

Siden sommeren 2010 har hele onlineshoppen også været på engelsk. Men det er kun starten ...

Louis Onlineshop

Onlineshop

Over 55.000 produkter.

Louis Helmberater

Hjelmrådgiver

Hjælper dig med at vælge den rigtige motorcykelhjelm.

Louis Bike Datenbank

Bike-database

Tekniske data for mere end 3.700 k√łret√łjer - gratis!

Louis Markenshops

Mærkebutikker

M√•lrettet s√łgning efter produkter af bestemte m√¶rker.

Louis Dokumentationen

Dokumenter

Hent over 50.000 dokumenter direkte i onlineshoppen.


2014

Relancering af Louis Onlineshop

I 2014 blev Louis-onlineshoppen revideret fuldst√¶ndigt. Det bet√łd nye s√łge- og filtreringsmuligheder, den er nu endnu mere overskuelig og hurtigere og underst√łtter frem for alt ogs√• smartphones. P√• den m√•de er der n√¶sten ingen gr√¶nser for vores kunders shopping-oplevelse.

Louis Onlineshop

V√¶kst trods pandemien ‚Äď 2020 - i dag 
2002

På trods af pandemien fortsætter væksten

Da en ny corona-virus spredte sig i Asien i begyndelsen af 2020, begynder de f√łrste alarmklokker at ringe hos Louis. Lagrene genopfyldes s√• hurtigt som muligt for at v√¶re forberedt p√• mulige leveringsfejl. Trods de midlertidigt lukkede filialer kommer Louis gennem de to pandemi√•r uskadt og med alle ansatte. Held i uheld: Da ferierejser ikke er mulige, investerer mange kunder i motorcyklen som hobby. Men ogs√• den nye mulighed for indehavere af et bilk√łrekort (kategori B) at k√łre motorcykler og scootere med en motorkapacitet p√• op til 125 ccm, lokker mange nye kunder til Louis.

Pandemien bringer en rivende udviklingen i virksomhedens postordresalg. Inden for to √•r kan Louis udvide sin logistikkapacitet betydeligt. Ikke desto mindre er filialerne fortsat den vigtigste s√łjle i virksomheden. Fire nye lokationer og yderligere fire flytninger til st√łrre lokaler dokumenterer ogs√• v√¶ksten i den station√¶re detailhandel.

S√• organisationen kan f√łlge med v√¶ksten og de nye arbejdsformer ‚Äď n√łgleord hjemmekontor ‚Äď mange arbejdsgange inden for administration og logistik er under ombygning og nye softwaresystemer implementeret.

Onlineshoppen taler nu også polsk og dansk. Flere landeshops er på tegnebrættet.

Ledelsen - fra 1938 til i dag

Detlev Louis ‚ÄstUnternehmensgr√ľnder 1938 - 2012

Detlev Louis
Grundlægger af virksomheden
1938 - 2012

G√ľnther Albrecht ‚ÄstGesch√§ftsf√ľhrer 1977 - 2010

G√ľnther Albrecht
Direkt√łr 1977 - 2010

Stephan Louis ‚ÄstGesch√§ftsf√ľhrer 1982 - 2010

Stephan Louis
Direkt√łr 1982 - 2010

Nico Frey ‚ÄstGesch√§ftsf√ľhrer 2010 - heute

Nico Frey
Direkt√łr 2010 til i dag

Joachim Grube-Nagel ‚ÄstGesch√§ftsf√ľhrer 2010 - heute

Joachim Grube-Nagel
Direkt√łr 2010 til i dag

Von links: Nico Frey, Warren Buffett, Joachim Grube-Nagel und Ted Weschler

Fra venstre: Nico Frey, Warren Buffett, Joachim Grube-Nagel og Ted Weschler

Fremtidssikring

For at sikre virksomhedens fremtid, beslutter Ute Louis, som er enke efter virksomhedens grundl√¶gger, sig for at betro dennes livsv√¶rk til Warren Buffett. Den velanskrevne investor p√•sk√łnnes i hele verden for sin langsigtede tankegang og handlem√•de. I 2015 overtagersDetlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH af Buffetts holdingselskab Berkshire Hathaway. Ogs√• under den nye ejer forts√¶tter Louis med at v√¶re et selvst√¶ndigt selskab med de to direkt√łrer Nico Frey og Joachim Grube-Nagel.


SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar