Historien om virksomheden Louis

Louis' udvikling er uløseligt knyttet til motorcyklens unikke succeshistorie med sin udvikling fra fremdrifts- og transportmiddel til liebhaverkøretøj og fritidsudstyr.

Louis stellt sich vor – Das Jubiläum von Louis
MOTORRAD IM HERZEN – STUNTMOVIE

85 år med Louis ...

Detlev Louis udviklede i løbet af årtierne det lille motorcykel-reparationsværksted til at blive Europas største virksomhed for motorcykeltøj og tilbehør. Hans faste tro på motorcyklens store potentiale gjorde, at han blev ved. Også på tidspunkter, hvor mange andre måske syntes, at andre veje så mere lønsomme og enklere ud. Denne fremsynethed og hans iderigdom, hans mådeholdende adfærd og hans pålidelighed som handelspartner er bare nogle af de egenskaber, der skabte hans succes.

Vores virksomhed har nu eksisteret i 85 år. Der gemmer sig altså rigtig meget tradition hos Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH. Men for at kunne udvikle sig fra et lille motorcykelværksted i Hamborg til et internationalt handelshus og Europas førende, kræver det mere end bare tradition.

Vi følger en permanent vækststrategi. Et nøje udtænkt varesortiment med et fantastisk forhold mellem pris og kvalitet, en ung og moderne organisation, et stadigvæk effektivt logistikcenter og godt uddannede, engagerede medarbejdere er de bærende søjler i vores succes.


Anfänge und Visionen 1938-1949
1938-1949 – Anfänge und Visionen

Opstart og visioner

Handlekraft, mærker og motorsport

Efter urolighederne omkring verdens økonomisk krise skrider motoriseringen langsomt men sikkert frem i Europa i 30'erne: Små motorcykler bliver overkommelige for personer med almindelig indkomst. De tohjulede oplever deres første opblomstring. Også motorcykelsporten tiltrækker flere og flere kredse af befolkningen.

På denne tid vokser den motorcykelbegejstrede Detlev Louis op i Hamborg. Allerede som 18-årig har han en BMW R51 500 ccm og deltager i sine første løb på den. Her lærer han Walter Lohmann at kende, der i 1938 åbner en motorcykelforretning i Hamborg.

Der Schriftzug über der Werkstatt von Lohmann & Louis

Efter krigens afslutning leder de motorcykelforretningen i Rosenstraße 10 sammen under navnet Lohmann & Louis, som Detlev Louis overtager i 1946 som eneindehaver.

Links im Bild: Das Geschäft Lohmann & Louis in der Hamburger Rosenstraße. Rechts im Bild: Walter Lohmann und Detlev Louis 1947 in München.

Til venstre i billedet: Forretningen Lohmann & Louis i Rosenstraße i Hamborg. Til højre i billedet: Walter Lohmann og Detlev Louis 1947 i München


"Wirtschaftswunder" og ekspansion - 1950-1959
1950-1959 – Wirtschaftswunder und Expansion …

"Wirtschaftswunder" og ekspansion

Det første motorcykelboom

Efter grundlæggelsen af Forbundsrepublikken Tyskland giver det økonomiske opsving i Tyskland - "Wirtschaftswunder" - befolkningen en voksende velstand. Mange kan nu endelig få opfyldt ønsket om eget køretøj, og motorcyklen oplever et ægte boom. Detlev Louis har virkelig ramt plet med sin lille virksomhed: Handlen med nye og brugte køretøjer fra Heinkel og Adler florerer, og det samme gælder importen af maskiner fra BSA og AJS Matchless.

Motorrad Marken
Motorrad vs. Auto: Kleinwagen wurden Ende der 50er Jahre zu bezahlbaren Massenfahrzeugen.

Motorcykel kontra bil

Småbiler blev i slutningen af 50'erne massekøretøjer, der var til at betale.

Die Geschäftsräume der Firma Louis 1955 in der Hamburger Grindelallee 53

Forretningslokaler

Forretningslokalerne hos firmaet Louis i 1955 i Grindelalle 53 i Hamborg.

 Archiv: Werbung der 50er Jahre

Reklame fra 50'erne

  1. Reklame for Castrol Olie
  2. Motorcykelboom takket være "Wirtschaftswunder": Heinkel 2-takts scooter

De glade tressere - 1960-1969
1960-1969 – Die „Swinging sixties beginnen schwierig für die Motorradbranche

De glade tressere

Svære tider for motorcykelbranchen

Bilen afløser motorcyklen som massemotorisering, mange motorcykelproducenter må omstille sig. Nogle producerer kun motorcykler på 50 ccm eller går over til helt andre erhvervsgrene. Andre lukker forretningen for bestandigt. Med de rigtige produkter styrer Detlev Louis sin virksomhed igennem de "dårlige" år med succes.


1961
Detlev Louis 1961 mit Sohn Stephan vor dem Ladengeschäft in der Rentzelstraße 7

Detlev Louis i 1961 med sønnen Stephan foran forretningen i Rentzelstraße 7

Rentzelstraße 7

I 60'erne og frem til starten af 70'erne repræsenteres samtlige japanske motorcykelproducenter af tyske importører.


1968
Der erste Louis Katalog erschien 1968 mit immerhin schon 40 Seiten

Det første Louis-katalog kommer i 1968 med ikke mindre end 40 sider

Det første Louis-katalog

Detlev Louis reagerer hurtigt på tidens tegn: I 1964 udgiver han det første postordrekatalog og leverer til den stadigt voksende kundekreds pr. post.


1969
Die ersten Kawasakis werden von Detlev Louis importiert

Detlev Louis tror fortsat på motorcyklen

Og allerede i slutningen af årtiet vil det vise sig, at han havde ret i sin optimisme: Ungdommen opdager motorcyklen igen under påvirkning af rock and roll-, beat- og hippiekulturen Og de japanske producenter leverer de helt rigtige maskiner: Moderne, hurtige og driftssikre.

De første Kawasaki-motorcykler importeres af Detlev Louis

Louis importerer nu også engelske Barbour- og MKS-beklædning og overtager i 1969 hovedimporten af Kawasaki-motorcykler.

* Ungdommen opdager MC'en igen – Nu handler det pludselig ikke længere om motorcyklen som transportmiddel, men om frihed på to hjul.


Gyldne tider starter for motorcykelbranchen - 1970-1979
1970-1979 – Goldene Jahre beginnen Für die Motorradbranche

Gyldne tider starter for motorcykelbranchen

Medarbejdertal

I 1970 har virksomheden 10 medarbejdere, Günther Albrecht indtræder som medejer og bliver i 1977 direktør nr. 2. Samme år flytter virksomheden til større forretningslokaler i Hamborg, Süderstr. 129. Værksted, salg, reservedels- og postordrelager etableres på bygningens tre etager. Virksomheden føres nu som GmbH.

Heute beschäftigt Louis in Deutschland, Österreich und der Schweiz über 1.800 Mitarbeiter, davon mehr als 160 Auszubildende

I dag beskæftiger Louis over 1.900 medarbejdere i Tyskland, Østrig og Schweiz, heraf er mere end 160 under uddannelse.

Rentzelstraße 7 im Jahre 1972, seit einigen Jahren Deutschlands größtes Motorradgeschäft

Rentzelstraße 7 i 1972, har i et par år været Tysklands største motorcykelforretning


1972

Fritid og livsstil

Det nye årti starter livligt og optimistisk. Voksende indtægter giver en øget efterspørgsel på konsumvarer - en mere poppet, løs tidsånd er glad for teknisk nytænkning af enhver art. Gyldne tider starter for motorcykelbranchen. Motorcyklen som fritidsudstyr bliver den helt store trend og bliver et vartegn for en glædesorienteret livsstil.

Goldene Jahre beginnen Für die Motorradbranche

Som tysk Kawasaki-importør har Detlev Louis æren af at præsentere 900 Z1 for hele verden første gang på IFMA 1972.

Weltpremiere der Kawasaki 900 Z1 auf der IFMA 1972. Rechts im Bild: Detlev Louis und Günther Albrecht

Weltpremiere der Kawasaki 900 Z1 auf der IFMA 1972. Rechts im Bild: DeVerdenspremiere på Kawasaki 900 Z1 på IFMA 1972. Til højre i billedet: Detlev Louis og Günther Albrechttlev Louis und Günther Albrecht

Japanske producenter erobrer markederne

De fire japanske producenter Honda, Kawasaki, Yamaha og Suzuki erobrer verdens markeder og løbsbaner.

Kawasaki 900 Z1 – von 0 auf 100 km/h in nur 4,2 Sekunden

Kawasaki 900 Z1 - fra 0 til 100 km/t på kun 4,2 sekunder

I 1972 har Kawasaki tydeligvis næsen fremme: 900 Z1 er nu den nye ledestjerne på motorcykelhimlen. Fra 0 til 100 km/t på kun 4,2 sekunder - Z1-900 er i lang tid "den hurtigste standardmotorcykel i verden".

Riesenandrang am Louis Messestand auf der IFMA 1972

Kæmpetilstrømning på Louis' messestand på IFMA 1972

50 Jahre Kawasaki in Deutschland – Kawasaki Z900 RS CAFE

Importforretning med beklædning og tilbehør

Med motorcykelsalget stiger behovet for beklædning og tilbehør også. Detlev Louis går også ind i importforretningen på disse områder.

1967 - Deal med Kawasaki; 1969 - Hovedimport; 1972 - IFMA verdenspremiere; 1996 - Forretning med køretøjer indstillet; 1990 til i dag - Importforretning med beklædning og tilbehør

Die Weltkarte

Louis bliver hovedimportør for Kawasaki

Kawasaki søger en enkelt salgspartner for Tyskland og besøger med en tremandsdelegation i slutningen af 1967 en af de største motorcykelforhandlere i Tyskland: Detlev Louis.

Die dreiköpfige Delegation von Kawasaki bei Detlev Louis

Tremandsdelegationen fra Kawasaki hos Detlev Louis


Hver filial er en oplevelse - 1980-1989

1980-1989 – Einkaufen bei Louis. Schnell, kompetent, freundlich – und immer ein Erlebnis
Seit 1985 ist das Ladengeschäft in der Hamburger Süderstraße 83 mit 2400 m2, die größte aller Louis Filialen

Siden 1985 har forretningen i Süderstraße 83 i Hamborg med 2400 m2 været den største af alle Louis-filialer.

Shopping hos Louis

Hurtigt, kompetent, venligt - og altid en oplevelse.

Süderstraße 83

Postordrekataloget er allerede vokset til 357 sider. Postordre- og filialforretningen har brug for større logistik-kapacitet. Derfor flyttes forretningen i Hamborg i 1985 til Süderstraße 83. Den store, toetagers motorcykelforretning med salg af beklædning, tilbehør og køretøjer på 2.400 m² er en sensation og bliver et mekka for motorcykelfagfolk fra hele Europa. I mellemtiden bruges der bred reklame i form af tillæg i fagtidsskrifterne - med succes. Postordren vokser, over 400 pakker forlader dagligt virksomheden.

Über 85 Geschäfte in Deutschland, Österreich, Schweiz und der Niederlande.

Forretninger og logistik

Sejrsgangen fortsætter uformindsket for motorcyklen. I samme stil vokser forretningen med tilbehør og beklædning hos Louis. For at sikre nærheden til kunderne, åbner Louis i 1981 den første filial uden for Hamborg i Hannover. I slutningen af samme årti er der i alt 18 forretninger i hele Tyskland.

Store planer og nye medier - 1990-1999

1990-1999 – Grosse Pläne und neue Medien

I 1990 trykker Louis postordrekataloget i et oplag på 120.000 eksemplarer. Nogle år senere sprænger oplaget milliongrænsen. Også omfanget og indholdet vokser parallelt med virksomhedsudviklingen.

Store planer og nye medier

Centrallager og administration

Det stigende antal nye filialer og produktsortimentet, der hele tiden fortsætter med at udvikle sig, gjorde det i 1989 nødvendigt at tænke nyt. I første omgang satses der i motorcykelbranchen på automatisering og lagerteknik - Europas mest moderne logistikcenter for motorcykeltilbehør og -beklædning er opstået.

1991

Første byggeafsnit på 1.000 m² kontor- og 5.800 m² logistikareal (G1), (G2), (G3) tages i brug.

1994 - 1998 - 2007

Flere byggeafsnit (G4), (G5) tages i brug.

2010

Det hidtil største byggeforetagende var opførelsen af et 10.000 m² stort pallehøjlager (G6).

2015

Med købet af et kontor- og lagerkompleks på en nabogrund (G7) det indtil videre seneste ekspansionsskridt. Dermed har Louis i dag over 50.000 m² til rådighed til administration, logistik og FunShop Allermöhe.

Forsendelse og logistik

Hver dag op til 450 europaller varer og 7.000 bestillinger til forsendelse

Hos Louis ankommer der dagligt flere lastbiler fulde af varer fra hele verden. Det tager kun 20 minutter at køre fra havnen. Og der leveres også hver dag til filialerne med op til 450 europaller fulde af varer. Desuden forlader op til ca. 7.000 bestillinger fra postordre/nethandel hver dag Louis' centrallager. For at kunne håndtere den store vareomsætning, har man hos Louis investeret i en topmoderne lagerhåndteringsteknik.
Dette afgørende skridt gør Louis i stand til at udlevere hver modtaget ordre i løbet af 24 timer. Postordre-/netbestillinger når dermed inkl. postleveringstid som regel frem til kunderne blot 2 hverdage efter ordreafgivelsen - ofte endda allerede den følgende dag! Levering til filialerne sker i løbet af natten og giver dermed det størst mulige lager af varer på stedet. Denne høje standard har Louis kunnet opretholde siden midten af 1992 - altså i mere end 20 år.

Über 50.000 m2 Fläche. 400 Mitarbeiter. Zentrallager und Verwaltung

Areal større end 50.000 m². 400 medarbejdere. Centrallager og administration


1997
1997 wird Louis Marktführer im Motorradzubehörhandel in Deutschland und hängt die Konkurrenz deutlich ab – bis heute kann Louis seine „Pole-Position“ erfolgreich halten.

Louis bliver førende på markedet

På det genforenede tyske motorcykelmarked fortsætter udviklingen med at gå opad. Filial- og postordre-/nethandel udvikler sig eksplosivt. Forretningen med beklædning og tilbehør har for længst overhalet salget af motorcykler. Louis trækker sig derfor som konsekvens i 1996 fra handlen med køretøjer.

1997 geht der Louis OnlineShop an den Start und wird sofort zur meistbesuchten Motorrad-Website Deutschlands.

OnlineShop

I 1997 går Louis' onlineshop i luften og bliver straks den mest besøgte motorcykelhjemmeside i Tyskland.

Louis-GIGAStore in Berlin

1998 sætter Louis' GIGAStore i Berlin nye standarder

Også på filialområdet har tingene ændret sig. I 1998 sætter den nye Louis GiGAStore i Berlin nye standarder - på mere end 1.700 m² åbner en kæmpestor "verden fuld af oplevelser" med alt inden for motorcykler dørene for de besøgende. I hele Tyskland omdannes en lang række Louis-filialer til større, mere rummelige, nyudformede "MEGASHOPS" og "GIGAStores". I 1999 driver Louis 47 butikker.


Kompetence, service, Europa - 2000-2017

Kompetence, service, Europa

Det 21. århundrede betyder afslutningen på den konstante vækst inden for motorcykelbranchen. Internetboblen og finanskrisen efterlader sine spor. Men hos Louis fortsætter væksten dog løbende - især fordi virksomheden rettidigt fastlægger den fremtidige kurs.


2002
Louis Mitarbeiter vor der Filiale

Kompetence og kvalifikation til kundeservice

I 2002 grundlægges Louis Akademiet i Hamborg, et dengang unikt uddannelsesinstitut til uddannelse af medarbejderne. Her mødes kolleger fra alle filialer, udveksler erfaringer, lærer nye produkter at kende, opnår teknisk knowhow. Men de lærer først og fremmest at være rådgivere, der vækker begejstring hos kunderne med deres kompetence og lidenskab.


2010
Seit Sommer 2010 gibt es den kompletten Onlineshop auch in englischer Sprache. Aber das war nur der Anfang …

Onlineshoppen bliver international

Louis engagerer sig også mere og mere i det europæiske udland. Onlineshoppen er i den forbindelse det vigtigste værktøj. Overskuelige og udførligt afbildede varebeskrivelser, ofte endda i 3D-animation, filmunderstøttede produktpræsentationer, top-aktuelle tilbud, mærkeshops i "Look and feel" for det enkelte label og naturligvis hurtige indlæsningstider gør besøget til en oplevelse for kunderne.

Siden sommeren 2010 har hele onlineshoppen også været på engelsk. Men det er kun starten ...

Louis Onlineshop

Onlineshop

Over 55.000 produkter.

Louis Helmberater

Hjelmrådgiver

Hjælper dig med at vælge den rigtige motorcykelhjelm.

Louis Bike Datenbank

Bike-database

Tekniske data for mere end 3.700 køretøjer - gratis!

Louis Markenshops

Mærkebutikker

Målrettet søgning efter produkter af bestemte mærker.

Louis Dokumentationen

Dokumenter

Hent over 50.000 dokumenter direkte i onlineshoppen.


2014

Relancering af Louis Onlineshop

I 2014 blev Louis-onlineshoppen revideret fuldstændigt. Det betød nye søge- og filtreringsmuligheder, den er nu endnu mere overskuelig og hurtigere og understøtter frem for alt også smartphones. På den måde er der næsten ingen grænser for vores kunders shopping-oplevelse.

Louis Onlineshop

Vækst trods pandemien – 2020 - i dag 
2002

På trods af pandemien fortsætter væksten

Da en ny corona-virus spredte sig i Asien i begyndelsen af 2020, begynder de første alarmklokker at ringe hos Louis. Lagrene genopfyldes så hurtigt som muligt for at være forberedt på mulige leveringsfejl. Trods de midlertidigt lukkede filialer kommer Louis gennem de to pandemiår uskadt og med alle ansatte. Held i uheld: Da ferierejser ikke er mulige, investerer mange kunder i motorcyklen som hobby. Men også den nye mulighed for indehavere af et bilkørekort (kategori B) at køre motorcykler og scootere med en motorkapacitet på op til 125 ccm, lokker mange nye kunder til Louis.

Pandemien bringer en rivende udviklingen i virksomhedens postordresalg. Inden for to år kan Louis udvide sin logistikkapacitet betydeligt. Ikke desto mindre er filialerne fortsat den vigtigste søjle i virksomheden. Fire nye lokationer og yderligere fire flytninger til større lokaler dokumenterer også væksten i den stationære detailhandel.

Så organisationen kan følge med væksten og de nye arbejdsformer – nøgleord hjemmekontor – mange arbejdsgange inden for administration og logistik er under ombygning og nye softwaresystemer implementeret.

Onlineshoppen taler nu også polsk og dansk. Flere landeshops er på tegnebrættet.

Ledelsen - fra 1938 til i dag

Detlev Louis – Unternehmensgründer 1938 - 2012

Detlev Louis
Grundlægger af virksomheden
1938 - 2012

Günther Albrecht – Geschäftsführer 1977 - 2010

Günther Albrecht
Direktør 1977 - 2010

Stephan Louis – Geschäftsführer 1982 - 2010

Stephan Louis
Direktør 1982 - 2010

Nico Frey – Geschäftsführer 2010 - heute

Nico Frey
Direktør 2010 til i dag

Joachim Grube-Nagel – Geschäftsführer 2010 - heute

Joachim Grube-Nagel
Direktør 2010 til i dag

Von links: Nico Frey, Warren Buffett, Joachim Grube-Nagel und Ted Weschler

Fra venstre: Nico Frey, Warren Buffett, Joachim Grube-Nagel og Ted Weschler

Fremtidssikring

For at sikre virksomhedens fremtid, beslutter Ute Louis, som er enke efter virksomhedens grundlægger, sig for at betro dennes livsværk til Warren Buffett. Den velanskrevne investor påskønnes i hele verden for sin langsigtede tankegang og handlemåde. I 2015 overtagersDetlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH af Buffetts holdingselskab Berkshire Hathaway. Også under den nye ejer fortsætter Louis med at være et selvstændigt selskab med de to direktører Nico Frey og Joachim Grube-Nagel.


SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar