Optimering af bremser

Hvis man vil have bedre bremseydelse, skal man have bedre bremser. Her viser vi, hvordan man får mere ud af sine MC-bremser.

Motorrad-Bremsen tunen
Louis How To Videos

Gode bremser på motorcyklen er den bedste livsforsikring. Mange MC-standardbremser kan optimeres yderligere. Det gælder først og fremmest motorcykler, der allerede har et par år på bagen. Kraftigere deceleration og bedre doseringsevne er derfor i fokus i følgende råd, så du fremover kan føle dig sikker på turen – og slappe af.

Generelle tips ang. bremsning

Før du går i gang med at foretage ændringer på bremseanlægget, skal du tænke på, at mange MC-kørere slet ikke kender de muligheder, deres bremseanlæg har, og derfor slet ikke udnytter dem. Også her gælder den gamle sætning: øvelse gør mester. Det bedste er at føle sig langsom frem for at finde grænserne. Øg trykket på bremsegrebet lidt ad gangen. Det er lige meget, om øvelsesstrækningen er tør eller våd. Det perfekte for sådanne øvelser er store parkeringspladser eller industriområder i weekenden. Eller endnu bedre: diverse arrangører tilbyder særlig bremsetræning – på afspærret øvelsesterræn under kyndig vejledning.

Optimering af bremseanlæg

Følgende tips koncentrerer sig udelukkende om optimeringen af hydrauliske skivebremser, der i mange år har været standard inden for MC-konstruktion. Alle skivebremser består som udgangspunkt af de samme komponenter:

  • Bremsegreb
  • Bremsepumpe
  • Hydraulikledning
  • Bremsekaliber med bremsestempel
  • Bremsebelægninger
  • Bremseskiver

Her viser vi, hvilke komponenter der kan komme på tale ved optimering, og hvordan de forskellige tiltag indvirker på bremseevnen.


OBS!: hvis du ikke har de nødvendige evner til at ombygge en bremse, bedes du kontakte et specialværksted eller få professionel assistance i garagen.


Sintermetall-Bremsbeläge

Sintermetal-bremsebelægninger

Udskiftning af bremsebelægninger

Bremsebelægninger består af en blanding af forskellige indholdsstoffer. Ved de såkaldte organiske bremsebelægninger er det først og fremmest kulstofforbindelser. Bremsebelægninger af sintermetal indeholder derimod metalliske bestanddele, der formpresses under højt tryk og sintres. Hvilke bremsebelægninger, der virker bedst på hvilken motorcykel, afhænger blandt andet af bremseskiven, men også af justeringen af din ABS.

Generelt er organiske belægninger lidt blødere (og billigere), hvilket har positiv indvirkning på muligheden for følsom dosering. Belægninger af sintermetal anses for at have en mere bidsk og kraftig virkning, og er altså det helt rigtige valg til sportsmaskiner med forsinket og hårdere bremse.

Fordi bremsebelægninger er sliddele og derfor alligevel skal udskiftes, betaler det sig under alle omstændigheder at eksperimentere med forskellige belægninger. I gør det selv-tippet  Bremsebelægninger viser vi dig, hvordan du selv kan klare udskiftningen.


Schwimmend gelagerte Bremsscheibe

Bremseskive med svømmende leje

Udskiftning af bremseskive

Hvor bremseskiver i starten næsten kun bestod af støbejern (gråt støbejern), har støbestål i dag vundet indpas, som det valgte materiale. Stål ruster mindre og giver ved en legering lige så gode friktionsværdier som gråt støbejern. Materialet spiller altså ikke længere nogen rolle for optimeringen af bremseydelsen. Så er formen på skiven meget vigtigere: huller og slidser øger overfladen (i relation til skivens masse). På den måde kan friktionsvarmen ved bremsning hurtigere afgives. Desuden fungerer hullerne, som profilen på et dæk: de optager vand ved regn, som ellers ville reducere bremseydelsen kraftigt.

En bremseskive med "flydende leje" har for øvrigt ikke noget med vand at gøre. Betegnelsen refererer til en holder til skiven, der giver mulighed for et let slør til siden. Denne form for leje hører til bremser med fast kaliber, mens faste bremseskiver hører til de såkaldte svømmende kalibre. I gør det selv-tippet Bremseskiver viser vi dig, hvordan man skifter bremseskiver.


Verstellbare Bremshebel

Justerbart bremsegreb

Ændring/indstilling af bremsegreb

Visse bremseproblemer har en helt simpel ergonomisk årsag: et bremsegreb, der ikke ligger godt i hånden, er ikke nemt at dosere med. Indstillelige bremse- (og koblings-) greb fra Louis' tilbehørssortiment kan være en hjælp.

Eftermonteringsgrebet findes i normal længde eller i en sporty kort udgave samt med trinløs længejustering. Visse modeller har desuden et led, så grebet ved styrt klapper til side i stedet for at knække af. Ombygningen er nem, selv for hobbymekanikere med knap så megen erfaring, og er hurtigt klaret. Hvordan, forklarer vi dig i gør det selv-tippet CNC-håndtag. Bremsegreb skal kontrolleres, og de leveres med en godkendelsesattest eller en typegodkendelse (s. gør det selv-tippet Eftersyn og EU-lovgivning). 


Hier lassen sich die Fußbremshebel einstellen

Her kan bremsepedalen indstilles

Justerbart bremsegreb

Det samme gælder for bremsepedalen. De fleste pedaler er ret lette at indstille i højden, så de ikke kommer i vejen for foden, men er lette at betjene, når der er behov for det. Det gøres enten ved hjælp af fortandingen til pedalakslen eller ved indstilling af bremseforbindelsen.

Hier lassen sich die Fußbremshebel einstellen

Her kan bremsepedalen indstilles


Aufrüsten auf Radialpumpen

Opgradering til radialpumper

Opgradering af bremsepumpe til radialpumpe

Som standard er der på mange motorcykler monteret aksiale bremsepumper. På dyre sportsmaskiner satser producenterne hellere på radialpumper. Og det er der god grund til: den direkte tilkobling af pumpen tillader en væsentligt mere følsom dosering af bremsekraften – en stor hjælp i vanskelige bremsesituationer (f.eks. i vådt vejr eller ved skrånende underlag). På nogle udskiftningspumper kan udvekslingen endda variere:

  • større diameter = mindre bevægelse med grebet, hurtigere reaktion
  • mindre diameter = større bevægelse med grebet, større følsomhed

Stahlflex-Bremsleitung

Stålflex-bremseslange

Ændring af bremseledninger

Bortset fra den regelmæssige udskiftning af bremsevæsken betaler det sig også at udskifte bremseledninger, der som standard ofte består af gummi. De mister med tiden deres styrke.

Resultat: et tryk på bremsegrebet trykker snarere ledningen fra hinanden, end det trykker belægningen mod skiven. Det går ud over doseringsevnen og i værste fald bremseydelsen. Løsning: stålflex-bremseslanger. Som navnet allerede antyder er disse slanger armeret med et lag stål. Dermed sikres et defineret trykpunkt og en bedre doseringsmulighed.

Alt, hvad du skal vide om udskiftning af stålflex-bremseslanger, forklarer vi i gør det selv-tippet Stålflex-bremseslanger.


Bremszylinder schmieren

Smøring af bremsecylindre

Regelmæssig rengøring af bremse

Oftest rengøres bremseanlægget kun ved udskiftning af bremsebelægningerne. For at øge bremseydelsen bør det ske oftere.

På grund af snavs i luften og på vejen samler der sig en fedtet belægning på bremseskiverne. Med bremserens kan man gøre dem fedt- og støvfri. Også bremsestemplerne bør rengøres og smøres regelmæssigt. Her samler der sig også gerne bremsestøv. I vores gør det selv-tip Bremsebelægninger beskrives rengøringen af bremsen nærmere.


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar