Hjemmelavede papirpakninger

Din forhandler kan ikke altid have alle pakninger til alle motorcykler på lager. Heldigvis kan du nemt fremstille mange af pakningerne selv (bortset fra f.eks. topstykkepakningen).

Papierdichtungen selber anfertigen

Pakninger til MC-motorer

Lad ikke din køretur blive ødelagt, hvis det kun drejer sig om en lille papirpakning. Din forhandler kan af pladshensyn ikke altid have alle pakninger på lager. Heldigvis kan du nemt fremstille mange pakninger selv (bortset fra f.eks. topstykkepakningen) og ikke kun i nødsituationer.

På mindre end en halv time kan man fremstille den nødvendige pakning og har sparet en del penge. Har man f.eks. et Elring-pakningsreparationssæt eller et ark tætningspapir, løber man heller aldrig ind i problemer om søndagen. Reparationssættet er meget praktisk, fordi det indeholder fire forskellige tætningsmaterialer til alle temperaturområder.

Med et udvalg af pakningsskrabere, en stempelpude eller farvespray og et par huggepiber har man alt det nødvendige specialværktøj. Man skal ikke kun være opmærksom på, om der anvendes samme type pakningspapir, for pakningstykkelsen skal også passe. Det vil sige: dér, hvor der har siddet en papirpakning, skal der også anbringes en papirpakning af samme tykkelse igen. Hvis du f.eks. bruger en for tyk pakning til at tætne bundkarret med, passer det viste olieniveau, lidt overdrevet sagt, ikke længere, og du fylder for meget olie på.

På samme måde skal alle huller anbringes i den nye pakning, også selvom det ikke umiddelbart virker særlig indlysende. Et hul i pakningen er ikke altid beregnet til en skrue, men kan også være beregnet til en oliekanal.


Hjemmelavede papirpakninger – sådan er det

Step 1: Dichtungsreste rückstandslos entfernen

Trin 1: Fjernelse af alle pakningsrester

01 – Grundig forberedelse

Dækslet skal være helt rent og fri for fedt. Pakningsrester fjernes helt med en skraber (genstridige rester kan fjernes med pakningsfjerner). Procycle-bremserens giver en fedtfri tætningsflade.


Step 2: Mit Stempelkissen oder Farbspray einen Abdruck erzeugen

Trin 2: Fremstilling af et aftryk med stempelpude eller farvespray

02 – Lav et aftryk

Nu skal dækslets tætningsflade overføres til pakningspapiret. Her skal du begrænse dig til to metoder: den første anvendes, hvis du ikke længere har den gamle pakning, eller kun har rester af den. Med en stempelpude farves dækslets tætningsflade. Tryk nu dækslet ned på pakningspapiret med et kraftigt tryk, uden at det skrider ud til siden. Den nye pakning skæres ud af det farvede område.

Den anden metode anvendes, hvis pakningen næsten er intakt. Er pakningen f.eks. revnet i tre dele, klæbes den nemt sammen igen med tape. Læg den rekonstruerede pakning på pakningspapiret, og spray med farve i et tyndt lag. Efter et par minutter løftes den gamle pakning, og konturerne af den nye pakning bliver synlige.


Step 3: Löcher ein wenig größer als Schrauben-Ø ausstanzen

Trin 3: Udstans huller en smule større end skruernes diameter

03 – Udstansning af huller

Før du klipper den nye pakning ud med en saks, skal hullerne først stanses ud. Det er bedst at stanse hullerne til skruer og borehuller ud med en huggepibe (f.eks. huggepibesæt) i den rigtige størrelse. Her skal du være opmærksom på, at hullerne til skruerne skal være en smule større end skruediameteren, da pakningen ellers beskadiges ved isætning af skruerne i dækslet. Som underlag er det bedst at bruge et stykke blødt træ. Et slag med hammeren på huggepiben giver et nøjagtigt rundt hul og forhindrer, at der rives hul i pakningen på grund af uregelmæssigheder.


Step 4: Dichtung sauber mit einer Schere ausschneiden

Trin 4: Klip pakningen ren med en saks

04 – Udklipning af pakningen

Klip nu pakningen ren med en saks. Er du ved en fejl kommet til at klippe lidt forkert i pakningen, så gør dig selv den tjeneste at lave en ny – så er du fri for grimme overraskelser.


Step 5: Passgenauigkeit und Anzahl der Löcher prüfen

Trin 5: kontrollér nøjagtigheden og antallet af huller.

05 – Kontrol af nøjagtighed

Til sidst kontrolleres nøjagtigheden og antallet af huller.


Bemærk: vær forsigtig, når du har med tætningsmasse at gøre, påfør den kun i et tyndt lag. For meget tætningsmasse kan medføre store skader: ved fastspænding af dækslet trænger den overskydende tætningsmasse ikke kun ud, men også ind i motorens indre og kan ende i oliekredsløbet. Små oliehuller risikerer at blive stoppet til, og der kan ske motorskader. Der findes forskellige tætningsmasser til forskellige temperaturområder og anvendelsesformål.


Vores anbefaling


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar