Tilslutning af LED-blinklys på MC 

LED-teknologien giver helt nye muligheder for køretøjets design. F.eks. med hensyn til udformningen af blinklys til motorcykler. Og ombygningen til LED-blinklys er noget, du snildt selv kan klare. 

Tilslutning af LED-blinklys på MC
Louis How To Videos

Bemærk: Videoerne er på tysk.


OBS!: gør det selv-mekanikere har brug for basisviden inden for køretøjets elektricitet. Føler man sig usikker på dette område eller ejer man et køretøj med et kompleks elsystem, bør altid overlade monteringen til et professionelt værksted. Er et køretøj stadigvæk dækket af garantien, bør man sammen med forhandleren finde ud af, om garantien bortfalder ved denne ombygning. 


Perfekt til motorcyklen: Light Emitting Diodes

Den moderne LED-teknologi (Light Emitting Diodes) har skabt helt nye muligheder for blinklysdesign: det lave strømforbrug aflaster motorcyklens elektriske system, der kan anvendes omkostnings- og vægtbesparende små kabeltværsnit, den høje lysstyrke giver mulighed for helt små og varierende faconer, lyskildens lange levetid sparer dig for besværlig udskiftning. Lige netop på MC'en er små huse en rigtig vinder – i forhold til de nyeste LED-miniblinklys m. godkendelse til at køre på offentlig vej, kommer et traditionelt "pære"-blinklys nemt til at ligne en suppeøse.

Så det undrer os ikke, at rigtig mange MC-kørere går over til elegante LED-blinklys, om ikke før, så når et originalt blinklys skal udskiftes, og prisen for de originale reservedele hos forhandleren får MC-kørerne til at tabe både næse og mund.

Som udgangspunkt kan alle motorcykler, der har et elsystem med 12 volt jævnspænding, udstyres med LED-blinklys.

Vigtigt: anvend kun blinklys med ECE-mærke

Vigtigt: anvend kun blinklys med ECE-mærke 

Køb af blinklys

Ved køb af blinklys skal man altid være opmærksom på, om glassene er udstyret med ECE-mærke. Alle blinklys i Louis-sortiment har gyldigt ECE-mærke. Godkendte blinklys til "foran" er mærket med 1, 1a, 1b eller 11, godkendte blinklys til "bag" kan kendes på mærket 2, 2a, 2b eller 12. Mange blinklys i Louis-sortimentet er både godkendt til brug foran og bagpå, og har altså to mærker. Styrendeblinklys med ECE-mærke er kun godkendt som blinklys foran, og skal suppleres med blinklys bagpå. Hvis der er mulighed for blinklys med arme i forskellige længder, skal du være opmærksom på følgende: iht. et EU-direktiv skal blinklys foran have en min.-afstand på 240 mm i forhold til hinanden, og bagpå en min.-afstand på 180 mm.

Teknisk forudsætning

LED-pærer har et betragteligt lavere watt-tal (strømforbrug) end konventionelle glødepærer. Springer en blinklyspære på motorcyklen, blinker de resterende blinklys alt for hurtigt - du har sikkert selv prøvet det (bemærk: i henhold til loven er blinklysfrekvenser på 90 tilladt plus/minus en tolerance på 30). Nu mangler blinklysrelæet nemlig halvdelen af sin "belastning" for at kunne arbejde med det rigtige interval. Dette sker især, hvis man f.eks. (pr. køretøjsside) udskifter to standardblinklys på 21 watt med to LED-blinklys med 1,5 watt hver. Nu belastes det originale blinklysrelæ i stedet for 42 watt (2 x 21) med kun 3 watt (2 x 1,5) – det fungerer som regel ikke.

Dette problem kan løses på to måder: enten monterer man et særligt belastningsuafhængigt LED-blinklysrelæ eller man "snyder" det originale blinklysrelæ med pærer med korrekt watt-tal ved at koble elektriske modstand ind imellem.

Blinklysrelæ eller modstande?

Vigtig forudsætning for relæet: korrekte poler

Vigtig forudsætning for relæet: korrekte poler 

Her er udskiftningen af relæet den nemmeste løsning, men kun mulig under følgende forudsætninger:

  1. Til blinklysene højre/venstre findes der to separate kontrollamper og ingen fælles i cockpittet
  2. Der må ikke forefindes blinklys-bipper og havariblinkanlæg
  3. Det originale relæ må ikke være integreret i en kombineret enhed (kendes på mere end tre kabeludgange)

Vores billigste universalrelæ til LED-blinklys kan anvendes, hvis alle tre punkter er opfyldt. Det lidt dyrere universal-blinklysrelæ fra Kellermann kommer godt ud af det med de fleste havariblinkanlæg, blinklys-bippere eller blot en kontrollampe (punkt 1 og 2). 

Opfylder din motorcykel ikke punkt 2 og 3 kan vi tilbyde et par producentspecifikke relæer, som via "plug-and-play" passer til køretøjets originale stik eller stikpladser. Vi kan desværre ikke anbefale dem til specifikke MC-modeller. Så prøv at kigge lidt under "LED-blinklysrelæ", og se hvilke relæer, der er til rådighed, og sammenlign dem med dit originale relæ. Til Suzuki-modeller kan vi f.eks. også tilbyde den kombinerede relæenhed med 7 kontakter.

Relæ

Det er meget vigtigt at være opmærksom på, at relæets poler vender rigtigt - forkert tilslutning fører til omgående ødelæggelse af elektronikken i relæet og til bortfald af enhver form for garanti fra producenten. Selv om placeringen af tilslutningerne svarer til dem på det originale relæ, kan polerne alligevel være forskellige. Kontrollér derfor altid polerne med en LED-tester først (læs altid monteringsvejledningen for blinklysrelæet).

Hvis stikforbindelserne ikke passer, kan du uden de store problemer selv fremstille adapterkabler, så du ikke behøver kappe forbindelsen til det originale stik i kabeltræet.

Mange nye motorcykler har slet ikke længere noget blinklysrelæ. De er allerede integreret i den centrale elektronikenhed. I så fald kan man kun arbejde med modstande.

Modstande

Kan du ikke aktivere dine nye LED-blinklys ved hjælp af de nævnte relæer, bør du anvende effektmodstande til regulering af blinklysfrekvensen (så bevares det originale relæ). Næsten alle LED-blinklys i vores sortiment virker med det originale blinklysrelæ med effektmodstanden på 6,8 ohm.

Bemærk: udskifter du relæet, slipper du for at montere modstande. 


Montering af LED-blinklys – sådan er det gjort

Til vores eksempel kræves der: 4 LED-blinklys, 2 modstande, 4 adapterkabler, 4 afdækninger til holderne

Til vores eksempel kræves der: 4 LED-blinklys, 2 modstande, 4 adapterkabler, 4 afdækninger til holderne

Ved hjælp af en Kawasaki Z 750 som eksempel viser vi, hvordan LED-blinklys kan monteres med modstande. Det LED-blinklys, vi har anvendt, har en buet facon, hvorfor der findes en model til foran til venstre og bagpå til højre samt en til foran til højre og bagpå til venstre.  

Desværre efterlader originale blinklys ved afmontering store, grimme huller, som man næsten kan kaste de nye miniblinklys igennem. Her kan afdækninger til bliklysholdere komme til undsætning. Disse små dæksler fås ganske vist ikke specielt til Z 750, men kan let tilpasses. Finder man ikke noget, der passer til ens motorcykel, kan man også selv fremstille passende "spændeskiver" af aluminium, kunststof eller blik.  

I vores eksempel kan vi anvende forkonfektionerede adapterkabler, som findes til mange forskellige modeller i Louis-sortimentet. De gør det meget nemmere at tilslutte det nye blinklys, da de passer perfekt på motorcyklens kompakte stik i kabeltræet. De andre stik passer på den anden side uden ændringer til modstandene/blinklysene. Hvis du ikke kan arbejde med adapterkabler, bedes du følge vejledningen frem til trin 4.

 


Step 1: afmontering af cockpitkåbe

Step 1: afmontering af cockpitkåbe

01 – Afmontering af cockpitkåbe

  1. Som ved alt andet arbejde på køretøjets elsystem skal forbindelsen mellem minuskablet og batteriet først afbrydes, så der ikke kan opstå kortslutninger.  
  2. For at udskifte de forreste blinklys, skal frontkåben tages af og lægges et sikkert sted (læg en klud/et tæppe under).  

 

 

 

 

 


Trin 2: afdækninger til holderne sparer dig for en del arbejde

Trin 2: afdækninger til holderne sparer dig for en del arbejde

02 – Afdækninger til holderne sparer dig for en del arbejde

Nu kan de originale blinklys afmonteres, og de nye samt afdækningerne til holderne skrues på. Og husk, når du strammer dem, at der ikke er tale om hjulbolte til en lastbil...  

Miniblinklys er forøvrigt ofte forsynet med et fingevind M10 x 1,25 (standardmøtrikker er M10 x 1,5). Hvis en møtrik altså falder ned under arbejdsbænken og bliver væk, skal du bestille en ny.  


Trin 3, fig. 1: ved hjælp af adapterkabler ændres der ikke på kabeltræet

Trin 3, fig. 1: ved hjælp af adapterkabler ændres der ikke på kabeltræet

03 – Durch Adapterkabel bleibt der Kabelbaum unversehrt

Nu forbindes adapter- og blinklyskabel med hinanden. LED-blinklys virker kun, når polerne er tilsluttet korrekt. Da køretøjsproducenterne ikke anvender ens kabelfarver, hjælper et evt. ledningsdiagram, når du skal finde plus- og minuskablet.

Gør det samme på den anden side, og nu kan afdækningen monteres igen. Skruer med krydskærv griber fat i plastgevind, så gå forsigtigt til værks!

 

 

 

Trin 3, fig. 2: multifunktionstang til Japan-stik uden farvemarkeringer

Trin 3, fig. 2: multifunktionstang til Japan-stik uden farvemarkeringer 

Hvis der ikke kan arbejdes med adapterkabler, er det vigtigt at etablere en sikker og permanent kabelforbindelse. 

Bemærk: lodning af kablerne og efterfølgende isolering med krympeflex er en af mulighederne. En anden er krympning af kabelsko. Her skal der anvendes såkaldte "Japan-stik", hvor der kræves en særlig kabelskotang. Begge dele fås sammen i vores sæt til professionelle. Der findes også en kabelskotang, der udelukkende er til isolerede kabelsko, men IKKE egner sig til Japan-stik. De kendes på den røde, blå og gule prik på spidsen af tangen. Du kan finde mere om emnet samling af kabler i vores gør det selv- tip Kabelforbindelser.


Trin 4: tag bagkåben af, og afmonter blinklyset

Trin 4: tag bagkåben af, og afmonter blinklyset

04 – Tag bagkåben af, og afmonter blinklyset

Ved montering af det bageste blinklys og effektmodstandene tages sædebænken af og bagkåben skrues af. Læg igen forsigtigt den dyre og følsomme kunststofdel til side.


05 – Fastgør den nye mini-indikator med monteringsdækslet

Som du allerede fik øvet det foran, afmonteres de bageste blinklys nu og de nye miniblinklys fastgøres sammen med afdækningerne til holderne. Kablerne trækkes på samme måde som den originale montering.


Trin 6, fig. 1: tilslutning af modstanden bagpå

Trin 6, fig. 1: tilslutning af modstanden bagpå

06 –  Indbygning af effektmodstande

Nu monteres modstandene på de bageste blinklys. Monter dem venligst IKKE i serieforbindelse, men parallelt, så den rigtige blinkfrekvens sikres. Hvis du køber modstande hos Louis, er disse allerede forbundet parallelt (se billedet nedenfor).  

Modstandene har ingen bestemt kombination af polerne, så det er altså lige meget, hvordan du forbinder dem. Disse kabelsko til modstandene fra Louis-sortimentet gør monteringen nemmere.

Trin 6, fig. 2: oversigt over den korrekte fordeling af kablerne: blinklys, effektmodstande, adapterkabel

Trin 6, fig. 2: oversigt over den korrekte fordeling af kablerne: blinklys, effektmodstande, adapterkabel


Step 7: Hvis du køber modstande hos Louis, er disse allerede forbundet parallelt

Step 7: Hvis du køber modstande hos Louis, er disse allerede forbundet parallelt

07 – Hvis du køber modstande hos Louis

1 = R
2 = slukket
3 = L
4 = foran
5 = bag

 

a = Sikring
b = Blinklysrelæ
c = Blinklyskontakt
d = Blinklys (glødepære)
e = Modstand
f = Stelledning
g = Strømkilde/batteri

Trin 8, fig. 1: modstande monteret under sædebænken

Trin 8, fig. 1: modstande monteret under sædebænken  

08 – Modstande monteret under sædebænken

Modstandene kan under drift blive over 100 °C varme (lang blinkfrekvens, havarifunktion ved uheld) og kræver derfor kølende luft. De må ikke aflukkes fuldstændigt og ikke monteres direkte på plastunderlag. Derfor kan det være en fordel at fremstille en lille monteringsplade af aluminium og anbringe den i køretøjet.  

På Z 750 er metalpladen til højre for styreenheden et godt monteringssted. Der har vi fastgjort modstanden til højre blinklyskreds med 3 mm-skruer og møtrikker. Modstanden til den venstre blinklyskreds har vi monteret til venstre for styreenheden. På denne side kan man dog ikke skrue modstanden direkte på den synlige metalplade, for under pladen sidder der en anden styreenhed, som kan blive beskadiget. Derfor har vi skruet modstanden på en plade og derefter skubbet det hele ind under den sorte boks.

Trin 08, fig. 2: infrarødt termometer viser allerede efter få minutter 79 °C

Trin 08, fig. 2: infrarødt termometer viser allerede efter få minutter 79 °C

Med færdigtrukne og tilsluttede kabler (glem ikke batteristelkablet) kan blinklysprøven påbegyndes. Her har vi overvåget modstandenes temperatur med et infrarødt termometer. Efter få minutter er de allerede næsten 80 °C varme.

Klæb derfor f.eks. aldrig modstandene fast i afdækningen med dobbeltsidet tape – det holder ikke og kan medføre skader! Når det hele nu virker, kan bagkåben monteres igen. Ombygningen er afsluttet!


Vores anbefaling


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar