Viden om motorcykeldæk 

Da dækkene er den vigtigste snitflade mellem motorcyklen og vejen, afhænger det sjove ved turen samt sikkerheden heraf. 

Wissenswertes über Reifen

Dækkene er ansvarlige for, hvordan motorcyklen "føles". Og motorcyklens standarddæk er ikke altid lige de bedste. Hvilke alternativer der kan bruges, kan du se på de store dækproducenters internetsider under stikordet "dækfrigivelser" eller hos dækspecialister såsom daekekspert.dk. Testrapporter fra fagpressen leverer også vigtige oplysninger.

Men vær modig og prøv bare et andet par dæk. For enhver motorcykelfører har sine egne præferencer og kvaliteten er faktisk den samme for alle store dækmærker. Kun ved billige tilbud fra mere ukendte mærker bør man passe meget på. Dækkene er det sidste sted på motorcyklen, hvor du bør spare.



En sag for de professionelle: dæk-montering 

Afmontering af dæk, bortskaffelse af gamle dæk, påsætning af nye dæk, afbalancering af dæk og genmontering - dette kan du selv gøre med faglig viden og et godt udstyret værksted. Men hvem har det? Det er bedre, at dette overlades til kompetente fagfolk. Det gøres nemlig ikke kun meget hurtigere og billigere. Men du kan også køre afsted med god samvittighed, fordi alt arbejde er blevet udført korrekt. Louis stoler her på kompetencen fra daekekspert.dk.


De vigtigste dæktyper

Dæktilbuddet i dag er så mangfoldigt som motorcyklerne og som motorcykelførernes krav. Specialisering er det magiske ord. Den følgende lille typevejledning kan derfor kun give et overordnet overblik. Overgangene mellem de enkelte kategorier er flydende.

Reifen - Allrounder
Allrounder uden lige: tursportsdæk 

Denne dækkategori er en af de største udfordringer for udviklingsafdelingerne, for kundernes krav er meget høje og absolut ikke ensartede. Men producenterne klarer faktisk bedre og bedre disse krav: grip-niveauet i de aktuelle tursportsdæk er så godt som særlige sportsdæk var for 10-15 år siden. Køreegenskaber og hæftning på våde vejbaner gør lange ferieture til en leg uanset vejret.

Reifen - Touring
Det helt rigtige for "de store kværne": tur-/cruiserdæk 

Ved dækkene til tunge cruiser og tourer af typen Honda Gold Wing er det maksimale grip i skrå stillinger mindre vigtig. Her er egenskaber såsom stabilitet, bæreevne og køreegenskaber vigtigere. Og derfor fås til denne kategori også de meget brede baghjulsdæk til custom bikes.

Reifen - Sport
Til et liv ved grænserne: sport- og racerdæk

Her er faktisk maksimal vedhæftning og optimale køretider det vigtigste. Sportsdækkenes mere spidse kontur sørger dækkenes store bæreflade i meget skrå stillinger, hvilket er vigtigt når farten sættes op i kurverne. Dertil passer blødere gummiblandinger, som på den ene side sørger for maksimalt grip, på den anden side dog også slides hurtigere. Mange sportsdæk hæfter først godt, når de bliver varme.

Sport- und Rennreifen

Endnu mere ekstremt er fuldblods racerdæk: ingen profil, lav brugstid og dårlig grip ved kulde begrænser brugen til racerbanen. Her i mellem fås dæktyper f.eks. træningsløb, som må bruges i trafikken, men hvis ydelsesprofil dog mere er fokuseret til brug på racerbaner.

Reifen - Reisen
SUV'er blandt dækkene: (rejse-)Endurodæk

Denne type dæk er udviklet specielt til store Enduroer såsom R 1200 GS. Det drejer sig her faktisk om tursportsdæk med mere eller mindre grov profil. Endurodækkene er alsidige og effektive. I hvert fald på asfalt og faste markveje. Ønsker du mere, skal du bruge de groft profilerede dæk, så du kan klare selv våde marker og sandpister uden at være bange. Men naturligvis med mindre performance på vejene.

  1. Vejdæk der kan bruges på markveje
  2. Blanding til grovere undergrund
  3. Terrændæk der kan bruges på asfalt

1

Offroad
▬ ▬ 
Vej
▬ ▬ ▬ ▬ 


2

Offroad
▬ ▬ ▬
Vej
▬ ▬ 


3

Offroad
▬ ▬ ▬ ▬ 
Vej
▬ ▬

Reifen - Gelände
Når det bliver rigtigt beskidt: terrændæk

Sand, slam og grus er disse dæks foretrukne arbejdsbetingelser. De dybe profiler griber optimalt ned i undergrunden og sørger for fremdrift. Trial-, cross- og Enduroførere finder i denne kategori dæk med højt specialiserede profiler til helt forskellige anvendelser. Terrændæk klarer alt, kun ikke asfalt så godt: her bliver kørslen mere ujævn og usikker.

Reifen - Roller
De små fine: scooterdæk

Den største forskel mellem scooter- og motorcykeldæk er også den mest synlige: størrelsen. Men de små 10" på gamle scootere er faktisk ikke længere så eftertragtede. 12-14" er i dag normale størrelser. Og giver mere stabilitet, når hastigheden sættes op. Opbygning, gummiblandinger og profiler på moderne scooterdæk ligner storesøsterens dæk. Og også her fås der sportslige, ferie- og endda offroad-egnede dæk. Og der fås også en dæktype, som næsten ikke kan fås til gruppen af store dæk: vinterdæk med lamelprofil og gummiblandinger, som stadig har grip ved lave temperaturer.

Og for at alt passer: dækgodkendelse

I godkendelsesattesten del 1 (køretøjets papirer) er de dækstørrelser tilføjet, der er godkendt til motorcykler (se nedenfor). Ofte er også producenten og modellen for de originale dæk noteret der. Ønsker du at bruge et andet fabrikat eller endda dæk med andre dimensioner, skal du på forhånd have indhentet informationer, om der er en overensstemmelsesattest eller godkendelse fra producenten. Denne bør kunne fås hos dækforhandleren eller kan downloades fra dækproducentens webside. En sådan overensstemmelsesattest er ikke kun god at have til politikontroller og TÜV-kontrollører. Den beskytter også mod ubehagelige overraskelser inden for køreadfærd, for en godkendelse udfærdiges først, når motorcykel- og dækproducenten har foretaget udførlige tests.


Tekster og markeringer på motorcykeldæk

Frisk din køreskoleviden op: der er masser af tal, tegn og bogstaver på motorcykeldæk. Kan du huske, hvad de betyder, så ved du alt om dækkene.

Dæktype:

  1. 150 - bredde
  2. 70 - dæktværsnit
  3. R - konstruktion
  4. 18 - diameter
  5. M/C - motorcykeldæk
  6. 70H  - hastighed/belastningsindeks
  7. TL - tubeless (dvs. uden slange)

Service, kontrol og reparation af motorcykeldæk

Din motorcykeldæk har fortjent at blive passet og plejet. For i sidste ende afhænger køreglæden meget af de runde dimser på motorcyklen, for slet ikke at tale om sikkerheden.

Alter des Reifens erkennen

Fastslå dækkets alder

Det er vigtigt at vide hvornår et dæk er blevet produceret: jo ældre et dæk er, desto mindre elastisk er det og dermed også evnen til at ""gribe"" i asfalten. Derfor kan du på siden af dækket se et ovalt felt med et firecifret tal, dette er produktionsdatoen. Eksempel: tallet 1915 betyder ikke at dækkene stammer fra Første Verdenskrig. Der menes snarere den 19. kalenderuge i år 2015.

Kontrollér regelmæssigt lufttrykket

Selv 0,2 bar for lidt i dækkene forværrer køreadfærden betydeligt. Og på den anden side sørger et for højt lufttryk (= mindre bæreflade) for et øget slid og mindre grip. Derfor anbefaler alle dækproducenter, at lufttrykket kontrolleres hver uge, helst med en præcis lufttrykmåler. Den korrekte værdi bør indstilles, når dækkene er kolde.

Lufttrykket forøges nemlig 0,1-0,2 bar pga. opvarmning. Tag højde for dette ved pauser på længere ture!

Alter des Reifens erkennen

Mål profildybde

Loven foreskriver i Tyskland en minimums profildybde på 1,6 mm. Skift hellere dæk ved 2-3 mm, for selv "kantet" slidte dæk påvirker maskinens køreegenskaber negativt. Dette lægger du senest mærke til, når du har fået skiftet dækkene. Hos Louis kan du få forskellige dækprofilmålere, som hjælper dig.

Visning af køreretning og slid

Da moderne dæk er optimeret til én køreretning, viser pilene på dækkets side, om dækkene er korrekt monteret. I alle dækkets profilriller findes en lille forhøjning, som viser slidbanens slidgrænse.

Højden på denne såkaldte TWI (tread wear indicator) svarer dog IKKE til den foreskrevne minimums profildybde på 1,6 mm, som vi anbefaler.

Tilkøring af nye dæk

Nye dæk kan være ret glatte. Dette ligger i det vokslignende lag på slidbanen. Indtil dækkene er kørt til, kan der gå op til 200 km.

Det vil sige: hurtige opbremsninger og accelerationer i starten bør undgås og kørsel i skrå stillinger bør kun ske gradvist.

Notreparatur am Motorradreifen

Nødreparation på motorcykeldæk

Principielt bør man kontrollere dækkene for revner, fremmedlegemer og andre skader så ofte som muligt (f.eks. ved optankning eller kontrol af lufttryk). Og hvis du skulle punktere undervejs, så kan skaderne repareres provisorisk med et lappesæt. Men virkeligt kun provisorisk! Det lappede dæk bør man kun udsætte for en kørsel til nærmeste værksted.

Dæktilbehør til turen og værkstedet

Montering, kontrol, reparation: Louis har det passende tilbehør til alle arbejder ved dækket.


Diagonal eller radial: motorcykeldækkets indre

Der er faktisk en helt del ingeniørarbejde i de runde sorte dimser. Ud over gummiblandingen og profilens udformning er det især det indre, der er afgørende for et dæks karakter og køreegenskaber.

Diagonalreifen

Diagonale dæk

Navnet kommer af karkassens udformning, dvs. dækkets skelet: for at give gummiet en stabil form støtter flere lag tråde dækket og disse forløber netop diagonalt med køreretningen. Denne opbygning bruges efterhånden kun i terrændæk, hvor karkassens fleksibilitet er en fordel, når dækket skal tilpasse sig underlaget samt ved dæk til oldtimers. Ulemper i trafikken: dækket udvides meget og varmes op ved høje hastigheder.

  1. Karkasselag i diagonal retning
  2. Slidbane med profil
  3. Fælge
  4. Vulstkerne
  5. Vulst
  6. Bæltelag
  7. Lufttæt afdækning
Radialreifen

Radialdæk

Radialdæks karkasse er som regel udført med et eller to lag, hvor trådlagene er placeret på tværs af køreretningen (dvs. radialt til hjulakslen). Bæltets tråde ovenover løber (som regel) parallelt med køreretningen. Bæltet sørger for, at dækket forholder sig stabilt under kraftig rotation. De enkelte karkasselag sørger for mindre friktion og dermed også mindre varme i dækket. Dette er meget vigtigt for moderne motorcyklers ydeevne.

  1. Karkasselag i radial retning
  2. Beskyttelsesbælte
  3. Slidbane med profil
  4. Fælge
  5. Vulstkerne
  6. Vulst
  7. Bæltelag
  8. Lufttæt afdækning
Reifenmischung

Moderne slidbaneudformninger på sport- og tursportsdæk forener tilsyneladende modstridende egenskaber takket være en gennemtænkt teknik.

Bæltet bruges også af nogle producenter for at få en højere køreydelse i midten af slidbanen samt bedre hold i siderne ved skrå stillinger. Andre producenter opnår den samme effekt med hårdere eller blødere gummiblandinger.

  1. Hårdere gummiblanding eller kraftigere bæltespænding til høj køreydelse.
  2. Blødere gummiblanding eller svagere bæltespænding til bedre hæftning i skrå stillinger