Værd at vide om motorcykel-udstødningen

Kunne du tænke dig at udskifte standard-udstødningen på din motorcykel med en ny lyddæmper? Ønsker du mere styrke, mere sound og/eller et nyt look? Her giver vi dig nogle tips vedrørende registreringspapirer, typegodkendelser og pleje.

Auspuff-Tipps Header
Registreringspapirer

Pligt til at medbringe registreringspapirer: I Tyskland, Østrig og Schweiz er det en pligt at medbringe dem. I Holland er der ingen forpligtelse til at medbringe dem.

Interessant for kunder i Schweiz 

Vejtrafikloven i Schweiz definerer (til dels) anden vejlovgivning, end den gældende EU-lovgivning. Derfor er det vigtigt, at du får afklaret, om en køretøjs- eller et tilbehørsdel har godkendelse til „Motorradfahrzeugkontrolle Schweiz“ før dit køb eller din bestilling.

Der kan evt. beløbe sig ekstra udgifter til udstedelsen af en nødvendig certificering for Schweiz. Det sker tit for varer, der ikke er købt i Schweiz. Det er desværre ikke muligt at returnere på grund af en afvist registrering af et teknisk produkt.


Oversigt over typegodkendelser

ABE
Betyder, at et sådant produkt opfylder kravene i den tyske typegodkendelse, § 20 StVZO. En tilføjelse i køretøjets papirer bortfalder.

ECE
Betyder, at dette produkt opfylder kravene i FN's ecE-R92 regulativ om ensartede regler for godkendelse af ikke-originale reservelyddæmpersystemer (RESS) til motorcykler, knallerter og trehjulede-køretøjer.

EG
Betyder, at dette produkt opfylder de gældende krav i EU-direktivet 97/24 eller Europa-Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 134/2014, der supplerer Europa-Parlamentets og EU-forordning nr. 168/2013 (EU). Rådet er i overensstemmelse som angivet i det vedhæftede EF-typegodkendelsesdokument i emballagen og kan hentes på produktets websted

Delecertifikat
der beviser, at ændringerne på køretøjet er i overensstemmelse med bestemmelserne i køretøjsregistreringsbestemmelserne. Det skal indsendes til registreringsmyndigheden, så de kan tilføje ændringerne af køretøjet til registreringsattesten.

Ingen ekspertvurdering
tilgængelig Systemer uden en ekspertvurdering er kun tilladt til væddeløbs- og showformål - uden for rammerne af StVo. For veteranbiler kan tilføjelsen foretages i køretøjets dokumenter som separat, individuel godkendelse.


Værd at vide

Støjbeskyttelse

Hvorfor har støjbeskyttelse fået så stor opmærksomhed i den seneste tid? I de seneste årtier har talrige undersøgelser vist, at konstant udsættelse for støj kan gøre dig syg på langt sigt. Der er dog også omfattende undersøgelser, der har påvist, at støj har væsentligt mindre betydning for helbredet. Ekspertdiskussionen er i fuld gang.

Men det er især folk, der bor i nærheden af lufthavne eller ved jernbanestrækninger eller hovedveje, som kan forstå, at støj kan give stress. Især når de bliver bombarderet med talrige støjkilder døgnet rundt. Og det er bevist, at stress i det mindste kan forårsage skader på den mentale sundhed.

Eksempler på forskellige lyde og de tilhørende dB-angivelser:

Vejrtrækningslyd: 10 dB 

samtaler: 55 dB 

åbne kontorlandskaber: 70 dB 

græsslåmaskine: 70 dB

almindelig gadestøj: 75 dB  

tryklufthammer: 90-100 dB

kædesav: 110 dB
(kilde: www.bussgeldkatalog.org)

Smertetærsklen er normalt 130 decibel. Opfattelsen af støj er dog meget subjektiv.

Diagramm

Hvordan finder jeg mine støjværdier i køretøjets registreringsdokument?
Fahrzeugschein

Eftermonteringsspjæld
Absorptionsdaempfer

Absorptionsspjæld

Omkring 95 procent af alle eftermonteringsspjæld arbejder efter dette princip. Inde i spjældet er et centralt skærmrør omgivet af isoleringsmateriale (normalt stål- eller mineraluld). Dette isolationsmateriale omdanner lydenergi til varme. Fordele ved absorptionsdæmperne: økonomisk produktion, lav vægt. Ulemper: Isoleringsuldet ældes, hvilket betyder, at dæmpningen aftager over tid.

Reflexionsdaempfer

Refleksdæmpere

Kun få eftermonterede dæmpere, men de fleste standard-udstødningssystemer fungerer efter dette princip. Lyden reflekteres og omdirigeres gentagne gange via forskellige kamre, der er forbundet med hinanden med små rør. I disse såkaldte resonanskamre ophæver lyden sig selv gennem fasevending. Fordele: Dæmpningen holdes konstant. Ulemper: dyrt og tungt.


Advarsel, kontrol
Tuning-Auspuff

Målingen foretages ved halvdelen af den nominelle hastighed – for en motorcykel, der når sin maksimale ydelse ved 10.000/min, altså ved 5.000/min. Mikrofonen er placeret i niveau med udstødningsåbningen i en vinkel på 45 grader i forhold til køretøjets længdeakse, og i en afstand af 0,5 meter.

Resultatet tæller den højeste af tre målte værdier, afrundet til fuld dB (A). Som tolerancetærskel for politiets trafikkontrol må den i papirerne indtastede værdi overskrides med op til 5 dB (A). Men hvis der er berettiget tvivl om lovligheden af det tilbyggede udstødningssystem, kan ordensmagten indkalde motorcyklen til en officielt gyldig kørestøjmåling, selvom grænsen kun overskrides en smule. Den stationære støjmåling i vejkanten anses ikke for retningsvisende efter loven.


Identitetspapirer: Ja eller nej?

Ja og nej. Tilstrækkelig legitimation kan være et emblem eller prægning, som er placeret tydeligt synligt på dæmperen. Politiet kan via KBA finde frem til, om brugen er lovlig. I hvert fald i teorien. Hvis godkendelsen er givet i udlandet, kan der i praksis nogle gange opstå vanskeligheder. Tjekkortene med anvendelsesområde, som udstedes af nogle udstødningsproducenter kan derfor være meget nyttige i tilfælde af kontrol.


Bøder
OvertrædelseBøde
Køretøj kørt med defekt udstødning€ 20,-
Posing: unødvendig støj, undgåelige udstødningsemissioner, unødvendig kørsel frem og tilbage€ 100,-

Autosol Markenshop

Autosol – simpelthen genialt: Motorcykelplejeprodukter

Motorrad Pflegemittel & Polituren

Plejeprodukter & poleringsmidler til motorcykler