Korrekt polering af lak 

Skinnende lak ser bare godt ud. Men rent bortset fra optiske fordele, så er det nu også nødvendigt, så metallet under lakoverfladen beskyttes på langt sigt mod korrosion.  

Lack richtig polieren

Gør rent/gør klar, poler lak

Skinnende lak ser bare godt ud, for den får køretøjet til at se flottere ud, mere strålende og velplejet ud. Men rent bortset fra optiske fordele, så er det nu også nødvendigt, så metallet under lakoverfladen beskyttes på langt sigt mod korrosion.

Skinnende lak, der er blevet mat, beskytter ikke sikkert mod miljøindvirkninger. Den har "åbne porer" og kombineret med helt små, næsten usynlige skader pga. stenslag på overfladen giver den korrosion fri bane.  

Dette forebygges ved forsegle lakken godt med poleringsvoks efter hver vask. Ser lakken alligevel snavset ud efter nogen tid efter mange hurtige, mindre grundige afvaskninger ("vattotter") eller er køretøjet blevet "mat" at se på efter længere pauser, kan den igen bringes i topform med en god lakpolitur.  

Lakpoliturer har en let slibende effekt og bør derfor kun bruges, hvis lakken ikke længere skinner flot efter vask og behandling med poleringsvoks. Den udjævner ruheder i overfladen, mindre ridser og indvirkninger fra vejrlig fjernes. Anvendes den korrekt, sørger den for en ensartet højglans-lakoverflade, minimerer eller fjerner fine ridser og køretøjet beskyttes igen optimalt, så værdien af køretøjet bevares.  

Men polering af lak kræver omtanke. Gøres det forkert, fås der i stedet for den tiltænkte, ensartede glans, nærmere en ujævn overflade med små stribede og cirkelformede ridser.


Korrekt polering af lak –  sådan er det gjort

Step 1: Dreck behutsam beseitigen – zusätzliche Kratzer vermeiden

Trin 1: fjern snavs forsigtigt for at undgå nye ridser 

01 - Rengør malingen grundigt

Før lakken poleres, skal køretøjets lakerede dele først gøres grundigt rene.

Bruges der politur på snavsede dele, kan der opstå fine nye ridser på hele fladen. Først når lakken er ren og tør, må poleringen påbegyndes. Er overfladen meget snavset (f.eks. hvis køretøjet har været standset i lang tid som det ses i billedet), skal snavset fjernes meget forsigtigt.


Step 2: Reiniger auftragen und ein paar Minuten einwirken lassen

Trin 2: påfør rensemidlet og lad det indvirke et par minutter 

02 - Påfør rengøringsmiddel og lad det virke

Der skal bruges et specielt virkende rensemiddel til køretøjer, som sprøjtes på køretøjet i en afstand på ca. 30 cm. Lad midlet indvirke et par minutter (se også midlets brugsanvisning).


Step 3: Mit Wasser abspülen, mit dem Schwamm waschen

Trin 3: skyl af med vand, vask efter med en svamp 

03 – Vask af med vand og en svamp

Skyl midlet af med vand efter indvirkningstiden. Rester af snavs, der ikke er blevet løsnet, skal fjernes forsigtigt med en svamp eller midlet skal igen påføres. Jo mindre der gnides under vasken, desto bedre.

 


Step 4: Lackpolitur mit kreisenden Bewegungen auftragen

Trin 4: påfør midlet med cirklende bevægelser 

04 - Påfør lakpolish

Lakpolituren påføres så på den vaskede, tørre, men ru, matte og ødelagte lakoverflade. Brug en blød, ren klud og påfør midlet med cirklende bevægelser.

Bemærk: vælg en lakpolitur, der bedst passer til lakkens forvitring, så du på den ene side får et flot resultat men på den anden side heller ikke fjerner for meget lak.  

Ulakeret kunststof og gummidele må ikke behandles. Her efterlader lakpolituren grimme mælkefarvede striber, som ikke nemt kan fjernes. Arbejd ikke i direkte sollys eller på en lak, der er varmet op af solen.


Step 5: Politur einwirken lassen, danach polieren

Trin 5: lad polituren indvirke, poler derefter 

05 – Lad polituren indvirke og poler derefter efter

Lad lakpolituren indvirke et par minutter. Derefter kan den fjernes med en ren, tør og blød klud i cirklende bevægelser og let tryk. Ved større flader arbejder man sig frem lidt efter lidt, ca. 50 x 50 cm. Udøv ikke et for højt tryk under poleringen, da polituren kan blive ujævn og i ekstreme tilfælde medføre slibespor eller "forbrændt" lak.


Step 6: Das Ergebnis: ein glänzender und glatter Lack

Trin 6: resultatet: en skinnende og glat lak

06 - Glansfuld og glat lak

Efter poleringen bør lakken se jævnt glat og skinnende ud. Vattotter glider af, fingerspidserne kan ikke mærke ujævnheder.


Step 7: Zum Schluss den Tank z.B. mit einem Glanzwachs versehen

Trin 7: tanken bør til sidst behandles med glansvoks 

07 - Forsynes med glansvoks

For at øge glansen endnu mere og især for at beskytte lakken på bedste vis mod miljøindvirkninger, skal der påføres et lag poleringsvoks.


Step 8: Polierwachs aufsprühen und einige Minuten einwirken lassen

Trin 8: sprøjt polerevoksen på og lad det indvirke et par minutter 

08 - Spray poleringsvoks på og lad den trække ind

Sprøjt polerevoksen på og lad det indvirke et par minutter.


Step 9: Mit einem Polier-Pad oder Tuch das Wachs einmassieren

Trin 9: masser voksen ind med en polerepude eller en klud 

09 - Massage i voks

Efter fordampningen skal voksen behandles med en ren, tør og blød klud i cirklende bevægelser, så den "masseres" ind i lakken med et let tryk. Resultatet er en perfekt, flot skinnende overflade. Og køretøjet ser igen flot ud til stor glæde for ejeren!


Vores anbefaling


Louis Teknikcenter

Har du et teknisk spørgsmål om din motorcykel, kan du gerne henvende dig til vores teknikcenter. Medarbejderne har erfaring, mulighed for at se efter samt utallige adresser til hjælp.

Bemærk!

Vores gør-det-selv tips er kun generelle arbejder, som ikke er lige egnede til alle køretøjer eller også enkelte komponenter. De lokale forhold hos dig kan være helt anderledes, derfor påtager vi os ingen garanti for rigtigheden af de oplysninger, der står i vores gør-det-selv tips.

Vi takker for din forståelse.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar