Nem fortøjning af motorcyklen til transport

Uanset, hvilket transportmiddel du overlader din elskede MC til, så er det klart, at den skal sikres godt - på samme måde som alle andre former for last. Her gælder det på den ene side om at fastgøre maskinen 100 % sikkert. Og på den anden side om at sørge for, at ingen af motorcyklens dele bliver ridsede, bøjede eller på anden måde beskadigede. Her kan du se, hvordan du kan fastspænde din MC korrekt.

Schritt 1: Auffahrt über die Rampe

1.
Opkørsel på rampen


I stedet for selv at skubbe vægten op, kan du lade motoren gøre arbejdet:

Med følsom justering af koblingen i første gear kører den næsten op af sig selv. En omvendt ølkasse eller lignende kan være en god hjælp for 
dig som trappetrin.

Schritt 2: Vorderrad abstützen

2.
Afstøtning af forhjul


Sørg under alle omstændigheder for, at forhjulet er støttet stabilt fremefter. Det kan være endevæggen i en transporter eller den U-formede stålbøjle på en anhænger.

Forhjulsstandere er sikre og praktiske og fikserer også motorcyklen lodret. Anbring derefter de forreste spænderemme.

Schritt 3: Handbremse fixieren

3.
Fiksering af bremse


Står maskinen i position på lastfladen, fikserer du nu håndbremsen med en kraftig elastik, en kabelbinder eller mest elegant med en bremsegrebsklemme. Så kan motorcyklen ikke komme til at rulle under fastspændingen.

Schritt 4: Zurrgurte justieren

4.
Justering af spænderemme


Sørg under stramningen af remmene for, at motorcyklen står så lodret som muligt. Det bedste er at stramme skiftevis i venstre og højre side. 
Så trækker du motorcyklen halvvejs ned i fjederbevægelsen. Til sidst må maskinen ikke længere kunne bevæge sig. Du kan roligt prøve det af ved at ruske i styret.

Schritt 5: Lack und Chrom schützen

5.
Beskyttelse af lak og krom


I nogle tilfælde kan det ikke undgås, at en spænderem ligger på f.eks. kåben eller udstødningen. For at remmen ikke skal ødelægge de smukke overflader, bør du polstre sådanne steder grundigt. Et gammelt køkkenhåndklæde 
eller et stykke skumgummi er effektive midler 
mod slibeskader.

Schritt 6: Zurrgurte fixieren

6.
Fiksering af spænderemme


Husk også til sidst at fiksere de løse ender af spænderemmene. Det gælder ikke mindst ved transport på åbne anhængere. I fartvinden bliver løse remme automatisk til piske, der kan ødelægge MC'en eller genere andre medtrafikanter.

Fastspændingspunkter på motorcyklen

For at motorcyklen kan stå lige, skal den spændes så symmetrisk som muligt mod venstre og højre. Det vil sige, at to remme trækker maskinen henholdsvis frem og bagud. Der må naturligvis kun anvendes stabile dele som holdepunkter for remmene, som kan holde til trækkræfterne.

Verzurrpunkte für den Motorrad Transport
Bubble Icon Grün

Dele på stellet egner sig bedst eller stabile påbygninger som fodhvilere eller forrest den nederste del af gaffelbroen.

Bubble Icon Gelb

Hvis gaffelbroen ikke er tilgængelig på grund af kåben, er styret også et muligt fastgøringspunkt. Men så skal det være så tæt på forgaflen som muligt, for jo længere ude remmen sættes på, jo lettere kan styret bøje sig. Håndtagene til medpassageren er også et stabilt fastspændingspunkt.

Bubble Icon Rot

Jo bredere styret er, jo større fare er der for, at det ikke kan holde til trækket fra remmene. Her er det klassiske 22 mm format endnu mere følsomt end konificerede styr med 28 mm i diameter. Følgende går slet ikke: Remme på blinklys, udstødningsmanifolder og andre "bløde dele".

Gurtkontrolle

Tip: Kontrol af remmene

På samme måde som lak og krom har spænderemmene også brug for beskyttelse mod skarpkantede motorcykeldele. Husk altid, at der ruskes i motorcykel og remme hele vejen til din destination. Brug på længere transportture tanknings- eller kaffepauserne til at kontrollere fastspændingen af maskinen og til at spænde remmene efter, hvis det er nødvendigt.

Tip: Rem

For at være sikker på at have en fuldvoksen motorcykel under kontrol hele tiden, skal spænderemmene kunne holde til noget. Hold altid øje med den blå etiket, når du vælger remme. Her finder du oplysninger om trækstyrke (LC = Lashing Capacity). Til lettere maskiner under 200 kg er remme med LC = 175 daN ved direkte træk nok. Med LC = 500 daN er tykke maskiner som Honda Goldwing også sikret passende. Er du i tvivl, er det bedre at tage et nummer større/kraftigere. Prisforskellen bør være den ekstra sikkerhed værd.

Tip: Ekstra remstropper gør det lettere at anbringe remme med S-kroge.

Transport Zurrgurt
Transport Zurrgurt
Tip: Ramper

Den første forhindring under transporten er højdeforskellen til transportplatformen. Derfor får du brug for en rampe. Jo større højdeforskellen er, jo længere skal rampen være. Det ideelle er buede ramper, der forhindrer motorcyklen i at sætte sig fast på overgangen til lastfladen.

Transport Auffahrrampe
Transport Auffahrrampe
Tip: Forhjulsstandere

Et fantastisk hjælpemiddel ved læsning og fastspænding er forhjulsstanderne fra Rothewald og Acebikes. De holder forhjulet således, at det uden yderligere hjælp står lodret.

Transport Vorderradständer
Transport Vorderradständer
TyreFix: Komfortabelt alternativ til korte strækninger

"TyreFix hedder systemet, hvor det i stedet for hele motorcyklen kun er dækkene, der trykkes fast på lastfladen. I princippet egner TyreFix sig til alle dækstørrelser foran og bag.

Beskyttelsesplader gør derimod anbringelsen på forhjulet bøvlet. På dette system skal remmene også strammes så hårdt som muligt".

Transportsicherung und Verzurrschiene
Transportsicherung und Verzurrschiene

Spænderemme, ramper og mere

Alt omkring emnet MC-transport